مکتب پویا و انسان ساز تشیع به زودی جهان را به نور اسلام ناب منور خواهد کرد.

توحید

توحید

جناب حضرت حق را دویی نیست
در آن حضرت من و ما و تویی نیست

بسم الله الرحمن الرحیم ،اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ: «خدای متعال برتر از آن است که به وصف در آید»، مشکل اصلی ما ضعف درتوحیداست، چراکه شناخت خدای تبارک وتعالی اساس معارف الهی است وخداشناسی" حَدی" نداردولذا جمله که  خدا از هر موجودي بزرگتر و عظيم تر است مطلب درستی نیست  « عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام حَدَّدْتَهُ فَقَالَ الرَّجُلُ كَيْفَ أَقُولُ قَالَ قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ » (اصول لكافي ؛ج1 ؛ص117 ) ( مردی در نزد امام صادق (علیه السلام) گفت: الله اكبر ( خدا بزرگتر است )  امام صادق (علیه السلام) پرسيدند: خدا از چه چيزي بزرگتر است؟ مرد گفت : از هر چيزي . امام صادق (علیه السلام) فرمودند : خدا را محدود كردی . مرد گفت : چه بگويم ؟ امام(علیه السلام) فرمودند: بگو خدا بزرگتر از آن است كه به وصف در آيد. »وهمچنین آمده است که وجود مبارک پیامبراعظم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمودند «ماعَرَفناک حَقِ مَعرِفَتِک» بقول شاعر:« آنجا که عقاب پربريزد - از پشه‌ی لاغري چه خيزد؟» که اگرتوحید ما قوی شد وخدا ی مهربان را آنگونه که بایدازراه دل وازطریق صفات اوجل جلاله وعظم شأنه بشناسیم نه از طریق ذات که اسماء حق تعالي نيز در ذات او فاني اند.« لاتَفَکَروا فی ذاتِ الله ،بَل تَفَکَروافی صفات الله» تا آنجا که قلبمان مملوازعشق به خدای مهربان بشودوهرچه وهرکه غیراوست را درقلب خود جای ندهیم که قلب "حَرَم الله است با این توضیح که اگرخدایی ها را دوست داشتیم وهرچه وهرکه را بخاطرخدا دوست بداریم همان دوست داشتن وعشق به خداست وخدایی است ،مانند دوستی ومحبت آل الله «سلام الله علیهم اجمعین» که محبت ولایت همان محبت وعشق به خدای متعال است وهمچنین دوستی و محبت به والدین واولیاء الهی که منافاتی با محبت به خدا ندارد،استاد حقیرمکرر می فرمود: کلید این است که اگر «خدا می خواهد » را جایگزین «دلم میخواهد» بکنیم ، خدایی می شویم واما از آنجا که  اینگونه هم نیست که این گوهرتوحید وولایت را به هرکس بدهند ، پس لازم است ضمن تلاش با طهارت جسم و جان وتلطیف روح با ممارست واستمراردریاد خدای متعال وتفکردرخلقت  خدای متعال درخود ظرفیت وقابلیتی ایجاد نماییم که از بالا هم دستمان را بگیرند که بزرگی فرمود (مرحوم علامه طباطبایی) تا که از جانب معشوق نباشد کِشِشی - کوشش عاشق بیچاره بجایی نرسد ونیزازآنجا که  خوددر آیه شریفه فرمود " اُدعونی اَستَجِب لَکُم"  توحید و ولایت را هم باید از او جل جلاله خواست خصوصاً دردوران غیبت امام علیه السلام ولذا امام صادق (علیه السلام) فرمودند «إِنَّ لِلْقَائِمِ (سلام الله علیه) غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ» براى قائم (امام مهدی علیه السلام) قبل از آن که قیام کند غیبتى است. زُراره مى‌‏پرسد: فدایت شوم اگر به آن دوران رسیدم چه کنم؟ حضرت فرمودند: این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنى‏ نَفْسَکَ‏ فَانَّکَ انْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ، لَمْ اعْرِفْ نَبَّیک اللّهُمَّ عَرِّفنى رَسوُلَکَ فَانَّکَ انْ لمَ تُعَرِّفْنى رَسوُلَکَ، لَمْ اعْرِفْ حُجَتَکَ، اللّهُمَّ عَرِّفنى حُجَّتَک فَانَّکَ انْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَن دینى» خدایا خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانى پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به من بشناسان که اگر او را به من نشناسانى حجتت را نخواهم شناخت و اگر حجت خود را به من نشناسانى در دینم گمراه خواهم شد.ادامه دارد.س.م.رحمتی(موسوی) غفرالله لنا ولکم

نظرات   

 
+2 #7 shhjl 1394-10-05 07:59
سلام عليكم 
امام واسطه فيض و رحمت حق است
قلوب ائمه عليهم السلام محل تجلي انوار الهيه است و چون قلب ما در آن حد نمي تواند ظرف تجلي انوار حضرت حق باشد، ناگزير براي پرستش آن يگانه و دريافت آن فيض و رحمت الهي ميبايست امام را واسطه قرار دهيم.
لذا بهتر است ما بواسطه و از طريق امام، خدا را پرستش كنيم، قربت الي الله نماز بخوانيم، دعا كنيم، با خدا راز و نياز كنيم و ... و اين عين توحيد است.
 
 
#6 محسنی 1394-09-28 21:15
به نقل از احمد 580:
سلام علیکم
ما از دوران کودگی معنی الله اکبر رو خدا بزرگتر از انست که وصف شود یاد گرفتیم.حالا با این تفاسیر تکلیف الله اکبر در اذان چی میشه؟ الله اکبر در نماز . میشه بیشتر توضیح بدین در خصوص روایت امام صادق
سلام
حاج اقا در دسترس نبودند
لذا پاسخ احمد اقا با دوستان دیگر یا اقای حسین ق-ا-636
که نقل قول مناسبی ارسال فرمودند



سلام علیکم
همانطور که نماز رکن و ستون دینداری است که ان قبلت قبلت ما سویها، اذان هم به عنوان شعار دینداری و مسلمانی است که با مطلع الله اکبر آغاز می شود. انسانی که با این شعار شناخته شود و بگوید الله اکبر یعنی بیان می دارد که " خداوند در راس امور" من قرار دارد. در امور مالی، خداوند در راس آن است، در کار، زندگی، راستی ، مناسبات اجتماعی، مباحث سیاسی، جانبداری ها، دشمنی ها، حب و بغض ها، و هر زمینه ای که من مسلمان حضور دارم، خداوند در راس آنهااست.
الله اعلم
 
 
#5 محمد هادی 1394-09-23 18:51
به نقل از احمد 580:
سلام علیکم
ما از دوران کودگی معنی الله اکبر رو خدا بزرگتر از انست که وصف شود یاد گرفتیم.حالا با این تفاسیر تکلیف الله اکبر در اذان چی میشه؟ الله اکبر در نماز . میشه بیشتر توضیح بدین در خصوص روایت امام صادق
سلام
حاج اقا در دسترس نبودند
لذا پاسخ احمد اقا با دوستان دیگر یا اقای حسین ق-ا-636
که نقل قول مناسبی ارسال فرمودند

سلام علیکم الله اکبر به همین معناست که خداوند از هر آنچه ما او را توصیف کنیم باز هم بزرگتر است یعنی ما نمیتوانیم خدا را چنانکه باید و شاید حمد و ستایش کنیم چون هر موجودی که بخواهد خدا را ستایش یا توصیف کند به قدر استعداد و ظرفیت و فکر و علم خود خداوند را ستایش میکند و خداوند بالاتر از مقدار و اندازه علم و ظرفیت وجودی اوست لذا همیشه با ستایش و حمد تسبیح را توأم میکنیم یعنی در عین اینکه تو را حمد میکنیم به تمام مراتب جمال و کمال تو را مقدس و پاکتر از این میدانیم که این ستایش ما سزاواز مقام تو باشد : سبحان ربی الأعلی و بحمده سبحان ربی العظیم و بحمده ان من شیء الا یسبح بحمده
اما اینکه حضرت فرمودند خدا بزگتر از هرچیزی هست کلام اشتباهی است و موجب محدود کردن خداوند است به این علت است که خداوند نامتناهی است و موجودات دیگر متناهی و متناهی در مقابل نامتناهی نسبت ندارد و قابل مقایسه نیست تا اول مقایسه شود بعد بگوئیم بزگتر است موجودات دیگر در مقابل خدا چیزی محسوب نمیشوند تا مقایسه گردند وگرنه اگر در مقابل خدا استقلالی داشته باشند خداوند دیگر نامتناهی نیست و همه جا را پر نکرده در حالی که خداوند احد و صمد است و وحدتش غیر عددی است و همراه موجودات دیگر به شمارش درنمی آید.(در اینمورد رجوع کنید به کلام مولی الموحدین امام علی علیه السلام به شخص اعرابی در وسط جنگ جمل و توضیحات عرفای والا مقام در ذیلش)
 
 
+5 #4 مجید-س-737 1394-09-23 09:36
به نقل از احمد 580:
سلام علیکم
ما از دوران کودگی معنی الله اکبر رو خدا بزرگتر از انست که وصف شود یاد گرفتیم.حالا با این تفاسیر تکلیف الله اکبر در اذان چی میشه؟ الله اکبر در نماز . میشه بیشتر توضیح بدین در خصوص روایت امام صادق
سلام
حاج اقا در دسترس نبودند
لذا پاسخ احمد اقا با دوستان دیگر یا اقای حسین ق-ا-636
که نقل قول مناسبی ارسال فرمودند


سلام علیم
امام حسین (ع) فرمود : من و جمعی دیگر در مسجد نشسته بودیم که مؤذن با گفتن «الله اکبر» اذان را آغاز کرد. امیر مؤمنان حضرت علی (ع) با شنیدن اذان به گریه افتاد،وما نیز از گریه ی او گریستیم . وقتی که اذان پایان یافت، پدرم علی، رو به ما کرد و فرمود: « آیا می دانید مؤذن در اذان چه می گوید ؟»

عرض کردیم : « خدا و پیامبرش داناترند.» فرمود : « اگر می دانستید مؤذن چه می گوید کم می خندیدید و بسیار گریه می کردید» .

آنگاه مولای مؤمنان و پیشوای نمازگزاران، علی (ع) به تفسیر اذان پرداخت. خلاصه ای از فرمایشات آن حضرت به این شرح است :
حضرت فرمود :

« الله اکبر» معانی بسیاری دارد، از جمله ی آنها این است که یعنی خدای متعال موجودی ازلی و ابدی است. مؤذن با گفتن « الله اکبر» خبر می دهد از علم و قدرت و حلم و جود و کرم بزرگی پروردگار، « الله اکبر»؛ یعنی تنها خدای جهان جاودان خواهد ماند و جز خدا، همه ی موجودات جهان محکوم به فنا هستند .« الله اکبر»؛ یعنی خداوند از همه بندگانش بی نیاز است و به اعمال و عبادات هیچ یک از آنان احتیاجی ندارد ...

« اشهد ان لا اله الا الله»؛ یعنی شهادت به یگانگی پروردگار تنها باید با معرفت و شناخت قلبی باشد و گویی مؤذن با گفتن این جمله اعلام می کند که هیچ معبودی شایسته کرنش و پرستش نیست جز خدای عزوجل و هر معبودی باطل است جز ذات مقدس احدیت .« اشهد ان لا اله الا الله»؛ یعنی هیچ هدایت کننده ای نیست جز خدا .

« اشهد ان محمداً رسول الله » ؛ یعنی محمد (ص) بنده و فرستاده و پیامبر و برگزیده ی خداوند است . او سید و سرور اولین و آخرین انسانهاست .
خداوند او را برای هدایت جهانیان و به حاکمیت رساندن دین اسلام فرمان داده است. هر کس با محمد (ص) به انکار و ستیز برخیزد و به او، و آیین نجات بخش او ایمان نیاورد، خدای عزوجل او را به دوزخ برد و هیچ گاه از آتش آن رها نیابد ...

« حی علی الصلاه »؛ یعنی برخیزید و به سوی بهترین کارهایتان ( که نماز است) بشتابید. دعوت پروردگارتان را اجابت کرده، برای رسیدن به آموزش او شتاب کنید. بپاخیزید و آتشهایی را که ( با گناهانتان) بر پشت خود افروخته اید، (با نماز) خاموش کنید . «حی الصلاه»؛ یعنی برخیزید و به راز و نیاز با خدای بی نیاز بپردازید و حاجتهای خود را از او درخواست کنید. بسیار به یاد داشته باشید و قنوت و رکوع و سجود فراوان بجا آورید .

« حی علی الفلاح» ؛ یعنی ای بندگان خدا ! به راه نجات رو آورید، راهی که گمراهی و هلاکتی در آن نیست. خود را بالا بیاورید و به رشد و تعالی برسانید و به زندگانی جاودانه ای دست یابید، که هرگز مرگی با آن نخواهد بود . برخیزید و از دیگران سبقت گیرید و به رستگاری بزرگ و نعمتهای جاودان در جوار محمد مصطفی (ص) در جایگاه صدق، نزد خداوند مالک مقتدر دست یابید.

موذن با گفتن « الله اکبر الله اکبر» در پایان، اعلام می کند که خداوند برتر از آن است که آفریدگان او بدانند که چه کرامتی نزد او است برای بنده ای که دعوت پروردگارش را اجابت کند و مطیع فرمانش باشد و او را بشناسد و پرستش کند و او را دوست بدارد و با او انس بگیرد . « الله اکبر»؛ یعنی خداوند برتر از آن است که کسی بداند کرامات او برای دوستانش، و عقوبت او برای دشمنانش تا چه اندازه ای است .

« لا اله الا الله»؛ یعنی خداوند را بر مردم دلیل رسا و قاطع است، که آن فرستادن پیامبران و بیان وظایف مردم و دعوت آنان به سوی حق است ...

علامه مجلسی از شیخ صدوق نقل کرده است که راوی این حدیث به خاطر تقیه، جمله « حی علی خیر العمل» را ذکر نکرده است و در روایات دیگری آمده است که از امام صادق (ع) معنای « حی علی خیر العمل» سؤال شد. حضرت فرمود: « خیرالعمل؛ یعنی ولایت اهل بیت (ع)» . و در حدیث دیگری می خوانیم: « خیر العمل» نیکی کردن به فاطمه اطهر (ع) و فرزندان بزرگوار آن بانوی بانوان می باشد .
اللهم عجل لولیک الفرج
 
 
+2 #3 فرهادی 1394-09-22 22:02
سلام علیکم.
ممنون از زحمات شما.التماس دعا.
 
 
+5 #2 .حسین ق-ا-636 1394-09-22 21:46
سلام علیکم ورحمه الله
با تشکر از حاج اقا رحمتی موسوی از درج مطالب ارزنده . از حضرت ایت الله مصباح یزدی بزرگوار پرسیدند علت این همه مشکلات در تمامی امورات جامعه ( اعم از معنوی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و غیره چیست ؟ در پاسخ فرمودند : ریشه همه اش در عدم توحید است .التماس دعا
 
 
+2 #1 ahmad31 1394-09-22 19:53
سلام علیکم
ما از دوران کودگی معنی الله اکبر رو خدا بزرگتر از انست که وصف شود یاد گرفتیم.حالا با این تفاسیر تکلیف الله اکبر در اذان چی میشه؟ الله اکبر در نماز . میشه بیشتر توضیح بدین در خصوص روایت امام صادق
سلام
حاج اقا در دسترس نبودند
لذا پاسخ احمد اقا با دوستان دیگر یا اقای حسین ق-ا-636
که نقل قول مناسبی ارسال فرمودند
 

برای ثبت نظر اگر مایلید عضو شوید.

اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلاً

بازگشت به بالا

Template Design:akin