4

درک آثار نماز و مراقبه ، ورای محسوسات و قواعدمادی

 

   سخنی با مؤمنین واهل مراقبه 

بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین 
 ابتدا به عزیزان ، برادران ایمانی توصیه می نمایم ضمن تدبر در قرآن  و خشوع در نماز و مراقبت از اوقات نماز حتی الامکان با جماعت ودر مساحد ، با مراجعه به کتاب گرانسنگ نهج البلاغه سخنان وخطبه های مولی الموحدین ، یعسوب الدین امام المتقین ،امیر المؤمنین،علی  (علیه السلام) ، خطبه همام ( متقین) (اینجا)را با طهارت جسم و جان وبادقت  چند بار مطالعه نمایندتا درجانشان بنشیندو اینکه عرض شد از روی نهج البلاغه به این دلیل هست که هم مرحوم استادحقیر این اعتقاد را داشت و هم حقیر به این معتقد هستم که  کُتُبی مانند  قرآن ، نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه و تفاسیر و کتّب معتبر حاوی احادیث و روایات را اگر از روی خود کتاب مطالعه فرمایید اثرات خاص و معنوی خود را دارد .

در ادامه به ذکر چند نکته اشاره و نیز اهتمام به نکات و توصیه های دیگری را از محضر شما خوبان استدعا دارم.

1- ارتباط مستمر با قرآن کریم:

  برای ختم قرآن بهمراه تدبر در آیات و مطالعه تفسیر برنامه ریزی و زمان معینی را از اوقات خود اختصاص دهید و آن را در واقع اصل ومتن برنامه های زندگی خود قرار دهید ،  هرچند قبلاً توصیه نموده ام که هر روز آیاتی از قرآن کریم وبخشی از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و اصول کافی  را مطالعه فرمایید وهمچنین اسرار الصلوة مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و خاصه کتاب اربعین حدیث امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه ) .

2- در خواب و خوراک و پوشش و نیاز های جسمی خود تجدید نظر کرده و به کم اکتفا نمایید و به آنچه در بخش منشور سعادت ( اینجا ) و  در بخش تقوی  نوشته ایم عمل نمایید واز مذاکرات بیهوده وگَپ زدن  با اهل دنیا که همه لغو وخسارت آور و غفلت وتاریکی می آورد  جداً اجتناب نمایید وایضاً از سرگرم شدن به قاب دجال (دیجیتال) تلویزیون وموبایل وتبلت وغیره الا بجهت امور مشخص ومفید واَهَمّ اخبار و غیره پرهیز نمایید.

3-دائم الوضو و دائم الذکر باشید ، بصورتی که با استمرار و ممارست در اذکار شریفه به اقتضای حال و نیاز (مثلاً بجهت اجتناب از گناه و تزکیه روح ذکر یا( قدوس ) و بجهت افزایش رزق ، ذکر  یا ( رزاق ) و صبح ها پس از نماز صبح با قرار دادن دست راست روی قلب هفتاد مرتبه  یا( فتاح) واذکار شریفه دیگردر خلوت و اگر در جمع هستید ذکر شریف (لااله الاالله)  که لبها تکان نمی خورد

ومداومت به استغفار و صلوات و سوره توحید .

تمام این اعمال از نماز و نوافل ومستحبات و تلاوت قرآن و مداومت به اذکار و اعمال خیر همه فقط وفقط باید با نیت قربه الی الله باشد، نه برای درک آثاری که از آنها مترتب میشود مانند کشف و شهود و غیره ،

 استشمام عطر بهشتی حاصل ازانجام اعمال خالص وقربه الی الله درتیجه اجتناب از معاصی و مکروهات ودوری ازاعمال  شبهه ناک و نتایج حاصله از آثار مراقبه و تزکیه نفس و چشیدن شیرینی حاصل از مداومت در اذکار برای اهل ذکر و مراقبه قابل درک است ، شمه ای از آثار عجیب وشگفت وفرا مادی آن که عبور از محسوسات است  مانند  عبور از عناصر ماده وقواعد و حواس  مادی وفائق آمدن بر نیروی جاذبه ارضی، مانند بلند شدن از زمین واشراف بر زمان ومکان ورؤیت تغییر ملائک شب و روز ودرک و رؤیت آثارشگفت فرا مادی که همه ناشی از استمرار در یاد خدا ونماز و مراقبت و خدمت به بندگان خدا می باشد ،خارج از تصورات مادی و ممکن است .

و لذا آثار اقامه  نماز کامل  و رؤیت زیبائیها و شگفتی های عروج در نماز که الصلواه معراج المومن و رؤیت تغییرات روح افزا وشگفت هنگام  افق و اوقات اذان  ودر اثنای اقامه نماز ،برای مقیمون الصلواه قابل درک است،

آنچه که عرض شد همه ممکن ( سهل ممتنع) و توفیقات الهی می باشد که ( وما توفیقی الا بالله العلی العظیم)  

واما قبل از  ذکر موارد خاص دیگری از شرح سرّ ، از سروران عزیز درخواست دارم که ابتدا آنچه  که عرض شد را مطالعه  و انجام دهند ودست کم تا چهل روز، مراقبه های توصیه شده را عمل و حتی پس از آن نیز استمرار داشته باشد  و نیز روزی هفتصد بار استغفار نمایند و در خصوص خورد و خوراک چه بلحاظ کیفیّت و یا بلحاظ کمیّت حلا ل وطاهر وبدور از شبهه و  ردِ حق الناس ومخمَس بودن مال و موارد دیگر که توصیه شده  حتما دقت نمایند و به نماز اول وقت خاصه با جماعت اهتمام ورزند  و اهم از تمام آنچه عرض شد این که به این باور برسند، اگر تمام این موارد را انجام دهند و حتی نوافل و مستحبات را انجام و از مکروهات نیز اجتناب نمایند ،اما یک اصل مهم را بخوبی و به درستی دریافت نکرده باشند  به ایمان کامل نرسیده اند  و آن معرفت به ولایت و بصیرت در امور است ، چرا که این دو مکمل تمام اعمال عبادی و باور های دینی است ولذاست که اسلام عزیز از ابتد تا کنون همواره از عدم درک وپایبندی خواص به این اصل( عدم درک و شناخت ولایت و بی بصیرتی ) حتی از سوی کسانی که در راه اعتلای اسلام مجاهدت ها کردند و در رکاب پیامبر گرامی اسلام با کفار رشادت ها از خود نشان دادند و لقب سیف الاسلام ها را گرفتند ، ضربه خورده است .

واین چند جمله کلیات بود واصول مراقبه وسبک زندگی اهل مراقبه ومتنقین برای وصول  قرب الهی و نیل به مقام عبودیت وبندگی  شرحی مفصل پیرامون سبک زندگی و جزئیات ازاعمال ورفتار دارد که درکتاب " شرح سِرّ" که در حال تدوین است خواهد آمد بعون الله تعالی   . اقل خدام الولایة س.م.رحمتی

 

Copyright © 1387/11/11 - 1397 zohoor.ir تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایت محفوظ است.
Template Design:Akin Group
بازگشت به بالا