4

قرآن صبح گاهی

تلاوت روزانه؛ یک صفحه از قرآن و تفسیر


امروز شنبه 5 خرداد 1397

10 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 26 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

بسم الله الرحمن الرحیم

 اَللّهُمَّ اِنّی اَسئلُکَ وَاَتَوَجَّهُ الَیکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیّ الرَّحمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَالِهِ

یا اَبَاالقاسِم یا رَسوُلَ اللّهِ یا اِمامَ الرَّحمَةِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ

تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

اللهم عجل لولیک الفرج


امروز جمعه 4 خرداد 1397

9 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 25 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

« بسم الله الرحمن الرحیم »

یا وَصِیَّ الحَسَنِ وَ الخَلَفَ الحُجَّةَ اَیُّهَا القائِمُ المُنتَظَرُ المَهدِیُّ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ

یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ

اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه.

« اللهم عجل لولیک الفرج »


امروز پنجشنبه 3 خرداد 1397

8 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 24 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز


« بسم الله الرحمن الرحیم »

یا اَبامُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بنَ عَلِیٍ اَیُّهَا الزَّکِیُّ العَسکَرِیُّ

یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ

مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ

وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

 

« اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج »


امروز چهارشنبه 2 خرداد 1397

7 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 23 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

« بسم الله الرحمن الرحیم »

يا أَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ أَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ.

 

يا أَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُوسى أَيُّهَا الرِّضا يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ.

 

يا اَبا جَعْفَرٍ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِي اَيُّهَا التَّقِىُّ الْجَوادُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ.

 

يا أَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَيُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا

وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ.

 

« اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج »

بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

یا اَبا عَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا

بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

« اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج »


امروز سه شنبه 1 خرداد 1397

6 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 22 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

توسل امروز

« بسم الله الرحمن الرحیم »

یا اَبَاالحَسَنِ یاعَلِیَّ بنَ الحُسَینِ یازَینَ العابِدینَ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا

وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

یااَبا جَعفَرٍ یامُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ اَیُّهَا الباقِرُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا


امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1397

5 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 21 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

« بسم الله الرحمن الرحیم »



 یااَبا مُحَمَّدٍ یاحَسَنَ بنِ عَلِیِ اَیُّهَا المُجتَبی یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ

مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً

عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
یااَباعَبدِاللّهِ یا حُسَینَ بنَ عَلِیٍّ اَیُّهَا الشَّهیدُیَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ

مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً

عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه.


« اللهم عجل لولیک الفرج »


امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1397

4 رمضان ۱۴۳۹ قمری
‌ 20 می 2018 میلادی

وانذرهم یوم الحسرة

امروز آنگونه زندگی کنیم  
 که فردا حسرت نخوریم

توسل امروز

بسم الله الرحمن الرحیم


 یا اَبَا الْحَسَنِ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ یا عَلِىَّ بْنَ اَبیطالِبٍ یا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ یا سَیِّدَنا وَمَوْلینا

اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِکَ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ

 یا فاطِمَةَ الزَّهْراءُ یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یا سَیِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا

بِکِ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَىْ حاجاتِنا یا وَجیهَةً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللهِ.

اللهم عجل لولیک الفرج

نظرات   

 
0 #24 r m 1397-03-06 05:48
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ۳۱تا ۳۵ سوره مبارکه احزاب
در ابتدا خداوند میفرماید هر کس از شما برای خدا و رسولش خضوع کند و عمل صالح انجام دهد پاداش او را دوبرابر میدهیم و روزی پرارزشیبرای او اماده کرده ایم
در اینجا منظور از خضوع همان سرسپردگی تام به خدا و رسول الله است و اینکه تمام و کمال این هدف را محقق کنیم که خدا و رسولش بر خود فرد ارجحیت دارند و منظور از عمل صالح انجام تمام فرامین الهی است که توسط رسول الله صل الله علیه و اله تبیین شده استو اما مقصود از روزی پر ارزش قطعا مال و ثروت و امور مادی نیست هرچند که خداوند به برکت اعمال صالح روزی پر برکت نصیب مومن میکند بلکه منظور ولایت امیر المومنین علیه السلام است پس اگر از جان و دل رسول خدا را تبعیت کنیم شامل هدایت شدگان له امر ولایت خواهیم بود و این با ارزش ترین روزی ممکن هست که در سرای باقی هر کس ارزوی داشتن ان را خواهد داشت
در ادامه به زنان رسول الله صل الله دستور میدهد که رفتاری شایسته ی شان خود و جایگاه خود نشان دهند
ایه ی بعد ایه ی تطهیر است خداوند در این ایه اهل بیت علیهم السلام را از هرگونه پلیدی پاک و مبرا میداند و این را در راستای اراده ی خود معرفی میکند
خب باید دید در این ایه منظور از اهل بیت چه کسانی هستند در ابتدای ایه به همسران پیامبرتاکید میکند در خانه های خود بنشینید اما در ادامه از ببت با حالت مفرد سخن میگوید و ساکنان یک خانه را پاک میداند پس این اهل بیت نمی تواند از گروه همسران پیامبر باشد
منظور از بیت خانه ی خداهست و منظور از اهل ان پیامبر و خانواده ی ایشان منظور فرزند ایشان است پس پیامبر صل الله و حضرت زهرا سلام الله و دو فرزندشان امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام جزء اهل بیت هستند خب این سوال پیش می اید ایا حًرت علی علیه السلام هم جزء اهل بیت هستند با توجه به اینکه ایشان فرزند پیانبر نیستند بلکه داماد ایشان هستند
اهل یک خانه را زمانی اهل ان خانه به حساب می اوریم که در ان خانه به دنیا امده باشند حتی این به دنیا امدن در هر شهر و کشوری به نوعی به عنوان شناسنامه ان شخص محسوب میشود مثلا شیرازی مثلا ایرانی
خب خداوند برای اینکه در این مورد که ایا امام علی علیه السلام جزء اهل بیت هستند یا نه شک و شبهه ای به وجود نیاید ایشان را مخصوصا در خانه ی خود به دنیا اورده اند تا بر هیچ کس شکی باقی نماند که ایشان هم از اهل بیت هستند
پس این پنج نور مطهر همان اهل بیت خدا و ال الله هستند که خداوند انها را از هر گونه الودگی پاک کرده است
شاید این شبهه به وجود بیاید که خب این کار خداوند به نوعی اجحاف در حق دیگران است چرا که این پاک شدن را برای این پنج گوهر در نظر گرفته است اما اصل این کلام این است که در واقع خداوند با این کلام خواستند به ما بفهمانند که این پنج گوهر از نظر ذات و اصل با بقیه فرق دارند چرا که انها از نور و ذات وجودی خداوند هستند و با این نوع بیان خواستند تا مردم بدانند که در برابر این انوار طیبه چه جایگاهی دارند
در ادامه خداوند میفرماید در خانه های خود انچه که این ایات الهی میگویند گوش کنید و این از حکمت الهی است که خواسته شما را برای دریافت خیر اماده کند وخداوند در نهایت مهارت این را انجام داده است
در ادامه صفات فراوانی را برای مردان و زنان مومن برمیشمارد که اگر هر کس این صفات را در خود متجلی سازد خداوند گناهانش را میبخشد و به او پاداش عظیمی میدهد
این پاداش عظیم همان هست که حضرت سلمان را شامل شد و ایشان به مقام منا اهل بیت رسید
نقل قول
 
 
0 #23 r m 1397-03-02 13:10
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ابتدایی سوره ی مبارکه احزاب
در ابتدا خداوند از رسول گرامی صل الله میخواهد که تقوای الهی پیشه کند و از کافران و منافقان پیروی نکند
این صحبت نعوذ بلله این مفهوم و مضمون را ندارد که پیامبر ممکن است که چنین گناهی مرتکب شود بلکه حرمت تبعیت از منافقان و کفار انقدر شدید است که خداوند با این تذکر بر پیامبر خویش میخواهد عمق این مساله را به مردم گوشزد کند
به همین سبب در ایه ی بعد میفرماید تنها از انچه از جانب خداوند به تو وحی میشود پیروی کن و به امت هم بگو واین بیانگر همین نکته هست که خداوتد در این تذکر خواسته شدت حرمت اطاعت از کفار و منافقین را بیان کند و خداوند بر همه چیز اگاه است
ایه بعد را خداوند برای افزایش قوت قلب بندگانش فرستاده است
زیرا ممکن است زر و زور کفار و منافقان ترس از نابودی و شکست را در دل بندگان به وجود اورد و انها با خود گمان کنند که نکند با پیروی نکردن از کفار و منافقان دچار مشکل شویم و یا بر ما سخت بگیرند و به حمله کنند
در این زمان خداوند میفرماید تنها بر خدا توکل کنید که او برای شما کافیست و خدا توکل کنندگان را تنها نخواهد گذاشت
ایه ی بعد به دو قلب در درون انسان اشاره کرده است که منظور محل محبت و دوستی است نه قلبی که در جسم خون را پمپاژ میکند
خداوند میفرماید نمیتوان هم ادعای مسلمانی داشت و هم با کفار طرح دوستی ریخت هم خود را مومن دانست و هم در برابر کفار سرخود را خم کرد و این با سرشت خدایی منافات دارد و در ادامه احکام مربوط به نوعی طلاق جاهلی و فرزندخواتدگی جاهلی را بیان میفرماید
در ایه ی ۶ خداوند میفرماید پیامبر اولی تر از خود مومنان به انها است
یعنی اینکه باید تابع محض رسول الله و اهل بیت بود شاید این نکته اشاره به این حدیث پیامبر دارد که فرمودند من و علی پدران امتیم و همه خوب میدانیم که در اسلام و در خود قران چقدر به احترام و تبعیت بی چون و چرا از پدر تاکید شده است پس این اولی بودن از ان جهت است که انها ولی و سرپرست ما هستند و ما اجازه نداریم بی اذن انها حرکتی انجام دهیم و کاری بکنیم خب وقتی پیامبر صل الله و امام علی علیه السلام پداران امت باشند همسران پیامبر و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مادر مومنان هستند و باید نهایت احترام و تواضع را در برابر انها داشت و نکته ی دیگر حرمت ازدواج با انها است
نقل قول
 
 
0 #22 r m 1397-03-01 03:51
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات پایانی سوره مبارکه سجده
در ابتدا خداوند میفرماید به انها از عذاب نزدیک میچشانیم پیش از عذاب بزرگ شاید برگردند. شاید منظور از عذاب نزدیک عذاب های دنیوی باشد واگر چنین باشد چون امید برگشت در ان قرار دارد پس این نوع عذاب بیشتر جنبه ی تلنگر و هوشیاری دارد
یعنی اینکه مانند عذاب های اخرت از بین برنده و نابودکننده نیست پس میتواند شامل خیلی از عذابهای دنیوی گردد مانند سیل و زلزله و ...
ایه ی بعد به نوعی تایید کننده این نوع برداشت از عذاب است چرا که همانطور که قبلا گفتیم این گونه حوادث به نوعی یاداوری کننده وجود با برکت ان ایات الله الکبری هستند و در این ایه صراحتا فرموده کسانی که به انها ایات خودورا یاداوری کردیم ولی از انها روی برگرداندند ستمکارترین افراد هستند و ما انتقام این ستم انها را خواهیم گرفت
این یاداوری حتما نباید شامل عذاب باشد بلکه ممکن است رسولانی که پیش از رسول گرامی اسلام صل الله علیه و اله بوده اند به مردم خود وجود بابرکت ان ایات الهی را تذکر داده اند و انها از وجود انها اطلاع کافی داشته اند چرا که در ایه ی بعد به کتاب حضرت موسی علیه السلام اشاره شده و اینکه حضرت موسی مشخصات ان بزرگوارن را دریافت کرد و به عنوان خبری حتمی به قوم خود اطلاع داد که در اینده خداوند رسول اخرین خود را خواهد فرستاد که این خصوصیات را دارد و خانواده و اهل ببتش هم این خصوصیات را دارند و اگر هر کدام از نسل شما انان را درک کرد با این مشخصات انها را بشناسد و به انان و دینی که بر مردم عرضه میکنند ایمان بیاورد
خداوند میفرماید این خبر حضرت موسی علیه السلام را وسیله ی هدایت بنی اسرائیل قرار دادیم و در ادامه خداوند میفرماید از ان ۵ گوهر و فرزندانشان امامانی را برای هدایت خلق قرار دادیم که بر امر ما صبر میکردند
اما بنی اسرائیل در انچه خداوند بر انها نازل کرده بود اختلاف کردند و از راه خدا و از هدایت الهی دور شدند
و این در حالی بود که میدیدند سرنوشت مردمی را که دین خدا را نپذیرفته بودند و مشمول عذاب خوار کننده این دنیا و سرای باقی شده بودند
در ادامه به نزاع بین بنی اسرائیل و مسلمانان اشاره میکند و اینکه این قوم خطاب به مسلمانان میگفتند این فتح و پیروزی شما کی خواهد بود اگر راست میگویید؟
جوابی که به این پرسش بنی اسرائیل دا ه شده جالب توجه است و خدا ند فرموده بگو روز پیروزی ما ایمان اوردن سودی به حال کافران ندارد و این خبری از آینده و از غیب است
چرا که تنها روزی که امام زمان عجل الله ظهور کنند دیگر توبه ای پذیرفته نخواهد شد و هر کس هرچه را اندوخته به نسبت همان عذاب میشود یا پاداش می یابدو در اخر میفرماید وقتی به این مرحله رسیدید که حاضر به پذیرش دین حق و اسلام ناب نشدند دیگر به انها کار نداشته باش و از انها روی بگردان زیرا که هم انها منتظر هستند هم شما
انها هم‌چون ما منتظر ظهور منجی هستند حال انکه وقتی خداوند در تورات مشخصات منجی را برایشان اورده بود و انها با دیدن پیامبر صل الله و شناختن ایشان باز از فرمان خدا سرپیچی کردند خداوند بر دلهای انها مهر زد و انها با دلهای تاریک جز به تباهی و ظلمت راه نمیبرند و صد البته ظهور منجی حداقل تا قبل از ۲۵ سال اینده که حضرت اقا فرمودند اثری از اسرائیل نخواهد بود نزدیک است ان شاالله
نقل قول
 
 
0 #21 r m 1397-02-31 02:35
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ۱۲ الی ۲۰ سوره مبارکه سجده
در ایات قبل گفته شد که انان که به انکار معاد میپردازند زمانی که توسط فرشته ی مرگ جانشان گرفته میشود در پیشگاه خدا حاضر میسوند در حالی که سر به زیر افکنده اند و میگویند پروردگارا انچه را وعده کرده بودی دیدیم و شنیدیم ما را به دنیا باز گردان تا کار شایسته انجام دهیم ما یقین داریم
چند نکته در اینجا مشاهده میشود اول اینکه این گروه در ان زمان سربه زیر افکنده اند به چند دلیل است اول عظمت پروردگار مانع از حرکتی جز خشوع از بندگان در مقابلشان میشود دوم اینکه از شدت شرمساری این گروه نمیتوانند سر بلند کنند و سوم دیدن وجه الله را انانی نصیب میبرند که عمری را در راه الله قدم برداشته اند
هر دیده جای جلوه ی ان ماهپاره نیست
نکته دوم اینکه این گروه از خداوند میخواهند که انها را به دنیا برگرداند تا عمل صالح انجام دهند با دقت در مفرد و جمع بودن عمل صالح متوجه میشویم انها تنها میخواهند یک کار نیک انجام دهند حال باید دید ان چه کار نیکی است که اگر ان را بجا بیاوریم بهشتی خواهیم بود؟
با توجه به دعای ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و... در می یابیم این گروه در واقع از خداوند میخواهند انها را به دنیا برگرداند تا ولایت را بپذیرند چرا که با پذیرش این اصل و این امر الهی جمیع خیرات شامل حالمان خواهد شد
چون که صد امد نود هم پیش ماست
و تایید این کلام و این برداشت هم ادامه ی سخن انان است که میگویند ما یقین داریم به این مقام . یعنی با رفتن به سرای باقی بر همگان معلوم میشود که هدف از خلقت چه بوده و همه به تکاپو می افتند هر چه بیشتر خود را به سرسپردگان به ولایت نزدیگ گردانند
در ادامه خداوند میفرماید اگر میخواستیم همه را به پذیرش اجباری ولایت مجبور میکردیم اما برای انان اختیار را قرار دادیم و دوزخ از دشمنان این مقام و جایگاه پر خواهد شد
خداوند به ان گروه میفرماید بچشید عذاب دوزخ را به خاطر اینکه فراموش کردید دیدار پروردگارتان را ما هم در این روز شما را فراموش میکنیم
شاید در اینجا منظور از فراموش کردن دیدار خداوند همان دیدار در عالم ذر و عهدی که از اولاد انسان گرفته شده مد نظر باشد و چون ان عهد را فراموش کردند امروز که محتاج یاری پروردگارند خدا نیز انها را فراموش میکند
در ادامه خداوند میفرماید تنها ان گروه از بندگانم که به ایاتم ایمان می اورند و هر وقت ان ایات به انها یاداوری میشود به سجده می افتند و شبها پهلو از بستر جدا میکنند و خدا را با بیم و امید میخوانند و از انچه به انها داده ایم انفاق میکنند شایسته ی نعمتهایی هستند که مایه ی روشنی چشمهاست
نکته های فراوانی در این ایات است اول اینکه در این ایه ی با عظمت منظور از ایات پروردگار همان انوار طیبه ی الهی ،پنج تن ال عبا هستند که ایات الله الکبری هستند و منظور از یاداوری همان اتفاقاتی هستند که سبب واجب شدن خواندن نماز ایات میشود یعنی اینکه خداوند با اتفاقاتی مثل زلزله و کسوف و خسوف و ... به انسان یاداوری میکند که نماز ایات بخواند و در نماز ایات باید به تعداد ۵ نور با عظمت الهی خدا را رکوع کنیم و در برابر او تعظیم نماییم که خداوندا در مقابل ان انوار الهی این اتفاقات چیز بزرگی نیستند و تا ایات الله الکبری هستند این امور مارا ساده و سهل می نماید
حال که از معنی و مفهوم ایات الهی مطلع شدیم مشخصات شیعیان اورده شده است که انها نماز شب میخوانند و شبها با خدا راز و نیاز میکنند و در راه خدا از انچه خدا به انها داده انفاق مینمایند و در این جا مطلقا مال منظور نیست بلکه منظور انفاق مال و جان و ابرو و هر انچه دارایی او به حساب می اید در راه خدا و در راه این ایات با عظمت است و چنین افرادی برای پاداش اعمال شایسته خود به بهشت دعوت میشوند تا در انجا با نعمات بهشتی پذیرایی شوند اما پاداش اصلی انها نظر به وجه الله و همنشینی با انوار طیبه ی الهی در رضوان خداست
و چه پاداشی بهتر و برتر از این میتواند برای عملی شایسته در نظر گرفته شود
نقل قول
 
 
0 #20 r m 1397-02-30 04:04
بسم الله الرحمن الرحیم
وصل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ابتدایی سوره مبارکه سجده
سوره سجده هم با حروف مقطعه اغاز میشود که جز خدا و ولی معصومش کسی از راز ان اگاه نیست هرچند که علمایی بزرگوار احتمالاتی راجع به مفهوم ان دارند
در ابتدا خداوند میفرماید این کتابی است که از سوی پروردگارت نازل شده است یک معنای نازل شدن همان امدن از عالم بالا به سوی دنیای پست است که نوعی نزول میباشد و نوع دیگر برداشت ان میتواند این باشد که عظمت قران بسیار زیاد است چرا که کلام الله است و از عظیم و والامرتبه ای چون الله کلامی والامرتبه در حد مقام خودشان صادر میشود
حال این کلام با عظمت قرار است در اختیار انسان قرار گیرد و او را راهنما و هدایت گر شود پس باید به ان مقدار نزول کند تا برای این موجود ضعیف قابل درک و استفاده باشد پس بطن در بطن قران در هم امیخته گردیده و بحر در بحر ان در هم ادغام شده است و به معنای واقعی نزول کرده تا ما انسانها از ان بهره ببریم
حال اگر انسانی راه الله که راهی از فرش تا عرش اعلی است را پیمود به همان میزان که بالا میرود از دریاهای این اقیانوس بیکران رد میشود و از نعمات ان بهره میبرد و هرچه در راه صعود به الی الله به پروردگار نزدیکتر باشیم میزان بهره مندی از این اقیانوس بی انتها بیشتر خواهد بود
در ایه ی بعد به تهمت مردم به پیامبر صل الله اشاره میکند و اینکه اینگونه سخنان دروغ محض است و در ادامه میفرماید این سخن حقی است از سوی پروردگارت تا انذار کنی گروهی را که پیش از تو هیچ انذار کننده ای برای انان نیامده است
خب لا توجه به اینکه سرزمین وحی همواره محل بعثت انبیاء فراوانی در طول تاریخ بوده و در زمان پیامبر هم دو دین بزرگ یهودیت و مسبحیت رواج داشته این کلام نوعی دوگانگی به وجود می اورد
اما اصل این کلام این منظور را میرساند که در اصل از ابتدای خلقت بشر همواره پیانبر عظیم الشان اسلام صل الله و علیه و اله با پیامبران زمانهای مختلف در امر رسالت همراه بوده و انها را یاری میکرده است از همین رو پیامبر صل الله و علیه و اله را شاهد بر تمامی امت های پیامبران دیگر میدانند
در ادامه به افرینش هستی اشاره میکند و اینکه هنوز هستی افریده نشده بود که رسول و ولی خدا افریده شدند و انها از ابتدای خلقت ناظر بر روند خلقت و چگونگی تدبیر امور بودند
در ادامه به خلقت انسان از خاک اشاره دارد و ادامه ی این خلقت از نطفه
و انکار کنندگان معاد را تذکر میدهد که وقتی فرشته ی مرگ جان شما را گرفت به سوی پروردگارتان باز خواهید گشت تا پاخی دهید با خود و نعماتی که چه ظاهری و چه باطنی توسط خداوند در اختیارتان بود چه کردید
نقل قول
 
 
0 #19 م 1397-02-29 02:06
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله و علی محمد و اله الطاهرین
ایات ۲۰ تا ۲۸ سوره لقمان
در ابتدای این صفحه از مصحف شریف خداوند به ما انسانها یاداوری میکند که انچه در اسمانها و زمین است مسخر ما شده است و نعمتهای آشکار و پنهان را خدا به صورت فراوان بر ما ارزانی داشته است در باره ی اینکه نعمتهای اشکار چیست در واقع شامل تمام نعماتی است که با یکی از حواس پنچگانه قابل درک است و از این نعمات اشکار کم نیست و در واقع قابل شمارش نیست
از اسمانها و انچه در ان است تا زمین و انچه در ان است به یک طرف نعماتی که در وجود خودمان است نیز یک طرف پس چنین نعماتی را شکری در خور باید تا مشمول رحمت خداوند گردیم
و اما نعمات پنهان
نسبت به نعمات پنهان نظریه های مختلفی وجود دارد که ان را شامل عقل و دانش وهوایی که در اطرافمان است و ... میدانند اما در کل انچه از نعمات که با حواس پنجگانه قابل درک نیست را شامل میشود و اولین و بزرگترین این نعمت نعمت اجازه ی موجود بودن است یعنی خداوند با خلق کردن ما و اجازه حیات بخشیدن به ما منتی بی انتها بر سر ما قرار داده است تا باشیم و در زمره ی ستایشگران ان رب جلیل در اییم و بعد از ان نعمت هدایت و ولایت است که توسط اولیاء خود و امامان بزرگوارمان بر ما ارزانی داشته است
در ایات بعدی خداوند دو گروه را با هم مقایسه میفرماید اول ان دسته از بندگان که تسلیم امر الهی هستند خود را تابع محض خدا قرار داده اند در حالی که نیکوکار هستند که این گروه به دستگیره ی محکم ولایت چنگ زده اند و خود را از اسیب دنیا محفوظ داشته اند پس پذیرش ولایت امیرالمومنین همان دستگیره ی محکمی است که انسان را به سر منزل مقصود خواهد رساند و البته این نکته فراموش نشود که تنها محب مولی بودن چاره ساز نیست و همانگونه که خداوند فرمود باید عمل صالح هم انجام داد و تسلیم اوامر این بزرگان که جانشینان خداوند در روی زمین هستند باشیم
و اما ان دسته از مردم که به ولایت الهی کافر میشوند کفر انها و روی گردانی انها از ولایت مولا ضرری را متوجه این مقام والا مرتبه و دین خدا نخواهد کرد بلکه این خود ان گروه هستند که خسران زده خواهند شد
انها هرچند در این دنیای فانی اندکی بهره مند شوند( حتی اگر تمام ثروت دنیا را بدست اورند نسبت به انچه از دست داده اند بهره ی کمی برده اند )اما عاقبت انچه در ان سرای باقی برای خود اماده کرده اند چیزی جز تباهی و خسران نخواهد بود
در ایه ی ۲۷ سخن از پایان نپذیرفتن کلمات الهی است هرچند دریا ها مرکب و درختان عالم قلم شوند
حال باید دید منظور از کلمات چیست ؟
از طرفی میتوان این برداشت را داشت که منظور از کلمات هر انچه خداوند افریده است میباشد و خلقت خداوند از شمار بیرون است
از طرف دیگر با توجه به اینکه خداوند در سوره ی مبارکه بقره میفرماید توبه ی ادم را به واسطه ی اوردن کلمات برزبان پذیرفتیم پس میتوان این نتیجه را گرفت که منظور از کلمات همان ال الله است که خدا انها را سرامد هستی قرار داد و منظور از پایان نپذیرفتن انها شاید این باشد که چون انها مظهر تام و تمام حضرت حق هستند پس اوصاف انها تمامی ندارد همانگونه که وصف خداوند ممکن نیست
الله اعلم
نقل قول
 
 
0 #18 ر 1397-02-27 11:26
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ۱۲ تا ۱۹ سوره لقمان به دوری از شرک و احسان به پدر و مادر و حسن خلق و دوری از تکبر میپردازد
در ابتدا خدواند در مورد جناب لقمان میفرماید که او را علم و حکمت بخشیدیم به او گفتیم بر این نعمت بزرگ خدا را شکر کن که محناج این عمل هستی و خداوند از سپاس تو بی نیاز است
اینکه خداوند میفرماید حکمت نعمتی بزرگ است حقیقا نعمت حکمت بزرگ نعمتی است که خداوند ان را به بعضی از بندگان خود عطا میفرماید انسان حکیم بسته به درجه ی حکمت و عقل و دانشس میبیند انچه را دیگران نمی بینند و دریافت میدارد فلسفه ای را که خداوند در پشت هر چیزی قرار داده است و قطعا چنین مقامی را شکری در خور باید
جناب لقمان از فرزند خود در مقام نصحیت خواست که هرگز به خداوند شرک نورزد چرا که انرا ظلمی اشکار میدید
وقتی مخلوق خالق بلند مرتبه خود را رها میکند و صفت برتری و خدایی را برای مخلوقی عاجز در نظر میگیرد مخلوقی ضعیف و ناچیز را تا مقامی بسیار بلند و والا مرتبه بالا برده است مقامی که شایسته ی خداوند است و موجودی را چنین مقامی سزا نیست و این عمل ظلمی بزرگ به خود و خدا وند و ان مخلوق ضعیف است
در حق خود این ظلم را میکند که جای خالق و مخلوق را عوض میکند و به موجودی پست و زبون همچون خود دست اجابت دراز میکند و در حق خداوند این ظلم را میکند که او را با موجودی ضعیف که مخلوق خود اوست همسنگ قرار میدهد و به ان مخلوقی که اشتباهی لباس خالق میپوشاند این ظلم را میکند که در او این توهم را به وجود می اورد که اری او شایسته ی پنین مقامی است و همین احساس به او این اجازه را میدهد که خود را برتر از بقیه ببیند و به خود اجازه دهد هر طور دوست دارد با سایر بندگان خدا رفتار کند
در ایه ی بعد خداوند از بندگان خود میخواهد که به پدر و مادر خود نیکی کنند و بلافاصله بعد از اینکه از انها خواسته که خدا را پرستش کنند میخواهد که پدر و مادر و مخصوصا مادر را احترام کنند و نیکی بسیتر به انها نماید
حال باید دید فلسفه ی این خواست خداوند چیست؟پدر و مادر به نوعی واسطه ی خلق ما هستند و گویی اندکی از صفت خالقیت خداوند را دارا میباشند پس به احترام همین مقدار شباهت به این صفت باری تعالی شایسته ی احترام و تکریم هستند ضمن اینکه با توجه به زحماتی که پدر و مادر در حق فرزند متحمل میشوند برای جبران اندکی از این زحمات شایسته است با انها در نهایت خوبی و نیکویی رفتار کنیم
تنها یک جا فرزند احازه ندارد از والدین تبعیت نماید و ان هم در زمانی است که والدین فرزند را به شرک دعوت میکنند و حتی در این حال هم فرزند اجازه ی تندی و بی احترامی ندارد
درادامه لقمان از فرزند خود میخواهد نماز برپا دارد و امر به معروف و نهی از منکر کند و در این داه هرچه سختی هست را تحمل نماید
نکته اای مهمی در این ایه وجود دارد اول اینکه همواره در ابتدا امر به معروف امده و سپس نهی از منکر خواسته شده است علت ان از طرفی این است که با توجه به اثری که کلام در کائنات میگذارد اگر همواره سخن از خوبی ها در میان باشد اثر این مقبت اندیشی و مثبت گویی بر کل هستی خواهد بود و بار منفی گناهان را کاهش میدهد
دوم اینکه امر به خوبی ها مقدم بر نهی از بدی ها هست زیرا با گفتن یک نکته چه مثبت و چه منفی و با تکرار ان در جهان میزان این نیکی افزایش می یابد و خود به خود با سوق دادن جامعه به سوی خوبی ها جایی برلی بدی و زشتی نمی ماند
و نکته ی دیگر اینکه تحمل سختی های این دعوت باعث شکوفا شدن نیروهای خوبی در انسان میشود و او را پرورش میدهد همانگونه که گفته اند صبر تلخ است اما میوه ی شیرینی دارد
با ثبات قدم در امر به معروف و نهی از منکر این را به هستی ثابت میکنیم که ما در هر شرایطی بر اصول و ارمانهای خود باقی میمانیم
در اخر به حس خلق و دوری از تکبر تاکید فراوان شده است و از ما خواسته شده که با غرور و تفاخر بر زمین قدم برنداریم و با تکبر با بندگان خدا سخن نگوییم و با کلامی نرم و اهسته با مردم سختگن بگوییم چرا که باید نشان دهیم بین ما و حیوانات بد صدا و بی عقل تفاوت است
نقل قول
 
 
0 #17 ر 1397-02-26 12:38
بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی محمد و اله الطاهرین
ایات ابتدایی سوره مبارکه لقمان درباره ی قران و اوصاف بندگان شایسته ی خداوند است
در ابتدا خداوند قران را کلامی حکمت امیز میخواند و این کاملا مشخص است چرا که از برترین حکیم هستی نشات گرفته است
کلام حکیمانه کلامی است پند اموز که نکته های اخلاقی عرفانی و تربیتی مناسب حال شنونده در ان است و قران جامع این خصوصیات است و برلی هر انسانی با هر سطح سواد و عقل و دانشی بهره ی قرار داده شده است
در واقع قران اقیانوسی بیکران از نکات ارزنده و اموزنده است که برای رسیدن به فلاح و رستگاری چاره ای جز رجوع به ان نیست و هر کس با توجه به ظرف وجودی خویش از این اقیانوس بی انتها بهره میبرد
در ادامه خداوند این کتاب گرانسنگ را مایه رحمت و هدایت نیکو کاران معرفی میکند هدایت از ان جهت که اگر به طور صحیح از این کلام بهره بگیریم به ولایت امیر المونین خواهیم رسید و خواهیم دانست که باید سرسپرده ی این انسان والا مقام باشیم چرا که تنها راه هدایت راه ولایت است و رحمت از ان جهت که اورنده این کلام در بین انسانها رحمته للعالمین است که به واسطه ی همین صفت رحمت واسعه ایشان هر انچه از ایشان به ما خواهد رسید چیزی جز رحمت نخواهد بود
در ادامه خداوند مشخصات نیکوکاران را برمیشمارد و میفرماید انها کسانی هستند که اهل نمازند نه اینکه صرفا نماز میخوانند بلکه منظور ان است که این گروه به عمق نماز رسیده اند و از فلسفه ی ان اگاهند و همواره خود را در حالتی شبیه به حالت نمازگزار قرار میدهند تا پیوسته در حال خشوع و خضوع نسبت به رب العالمین باشند این گروه همواره اهل زکات هستند که این زکات تنها شامل مال انها نمیشود بلکه زکات نعمت ببنایی شنوایی عقل زبان اعضا و جوارح و زکات عمل را هم شامل میشود و به سرای باقی اعتقاد کامل دارند از ان جهت خود را در این دنیا مسافری میبینند که باید از این بیتوته برای خود توشه ای فراهم اورند در خور عظمت سرای باقی پس عمر را بیهوده نمیگذرانند و پیوسته با اگاهی قلبی از این دنیا بهره مند میشوند
نقل قول
 
 
0 #16 علی۱۱۰ 1397-02-22 06:12
سلام علیکم
نقل قول
 
 
0 #15 هادی آقا 1397-02-10 10:18
دوستان سلام
اسم این تفسیری که شما برای تلاوت قرآن هر روزه استفاده می کنید چیست؟
ممنون

سلام علیکم
تفییر نمونه

التماس دعا
ادمین
نقل قول
 
 
0 #14 علی- ر 334 1397-01-16 15:01
سلام
با اینکه قوم موسی(ع)هنوز پاازکف نیل خیس و گلی بودتقاضای بت کردند،اما عجیب تر از انها،کار بعضی ازمردم خودمان است که حق رامی شناسند ولی به طرف ناحق،رأی می دهند واینگونه،ظهور را به تعویق
می اندازند
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول
 
 
0 #13 علی- ر 334 1396-08-23 06:49
سلام علیکم
استاد عزیز صبح بخیر.روال منافقان ولیبرالها عوض شده،وخود را دوستدار ،ولی فقیه ،نشان می دهند،حاج اقا،حالا ما مواظب فتنه گرها هستیم وانشاالله
گول نمی خوریم،استادمهرب ان،از معارفی که از استاد خود اموخته اید به ما
یاد دهید ،ما را بین راهی که اوردید یکباره رها نکنید.
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول
 
 
0 #12 حسین1111 1396-08-17 22:33
با سلام به شما عزیز
مرگ بر منافقین داخلی و خارجی...مرگ بر کفار...مرگ بر مشرکین
نقل قول
 
 
0 #11 علی- ر 334 1396-08-01 09:32
با سلام خدمت مدیر محترم سایت
برادر عزیز،مدتهاست منتظر فرمایشات استادگرامی،هستی م،از پارسال که
افراد زیادی را تشویق به پیوستن به کانال شما نمودیم بعد کانال حذف شد
الان این سایت در این اوضاع که داخلی ها بیشتر از دشمنان خارجی،در پی
کارشکنی هستند ما واقعا بدون استاد احساس تنهایی وبی پناهی می کنیم
از سیدعزیز برای ما پیام وسخنی بنویسید. با تشکر
نقل قول
 
 
0 #10 علی- ر 334 1396-07-26 11:16
سلام درایه از بعضی افراد سخن گفته شده که دوست دارند از جنگ وجهاد
دور بوده ودر کنار خانه وخانواده خود اسوده باشند،در این دوره هم اگر توجه
کنیم از لیبرالها واصلاح طلبان یک نفر مدافع حرم یا رزمنده یا شهید ،وجود
ندارد در شمال شهر در خانه های میلیاردی باسودگی زندگی می کنندودائم
دم از اسلام وانقلاب می زنند.
سر رهبرمان بسلامت
نقل قول
 
 
0 #9 ح-خ 1396-07-24 13:54
سلام 24مهر صفحه قران نیست.
نقل قول
 
 
0 #8 علی- ر 334 1396-07-21 06:38
سلام علیکم
در قسمتی از ایه امروز ،امده که منافقان قسم می خورند که با مومنین اند
اما درسینه انها چیز دیگریست.در این ایام مردم اماده زیارت اربعین می شوند اما دولت بجای حذف هزینه هاوتخفیف،تامردم بیشتر تشویق به رفتن به کربلا
شوند ان را گران کرده،تا پول بدست اورد،ایا این رسم مسلمانی است؟
استاد عزیز همیشه سلامت باشی.
نقل قول
 
 
0 #7 حسین110 1396-07-16 23:37
سلام علیکم
خداقوت حاج آقا
جسارتا کانال تلگرامی رو حذف فرمودید؟

سلام
بله این تصمیم بهنگام حاج آقا پیش بینی بسته شدن کل تلگرام در ایران بود
نقل قول
 
 
0 #6 علی- ر 334 1396-07-12 07:09
سلام
با اینکه هزا رو چهارصد سال قبل از مشرکان در قران وایه امروز می خوانیم
که برائت وبیزاری بجوئم ولی هنوز بعضی در پی رابطه با مشرکین هستند
کاش گاهی به قران نظری بیندازند وبدانند در رابطه ودوستی با کفار هیچ
سودی برای مومنان نیست.
نقل قول
 
 
0 #5 علی- ر 334 1396-07-09 14:51
اجرک الله فی مصیبت جدک یا صاحب الزمان
اگر طبق فرموده قران،رفتارمان را تغییر دهیم وبرای ظهور همه با هم تلاش
کنیم خداوند هم در ظهور مولا تسریع می فرماید.
نقل قول
 
 
0 #4 علی- ر 334 1396-07-08 06:39
سلام در ایه شریفه سخن از اطاعت از رسول الله و ائمه صلوات الله علیهما است کاش در زمان ما هم،دولتمردان مطیع فرمان رهبر حفظه الله بودند تا
همه می دیدند چگونه بر دشمنان برتری یافته وپیشرفت عظیمی در جامعه خود را می دیدیم.
نقل قول
 
 
0 #3 علی محمد ۱۲ 1396-07-07 07:18
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم ، خدا قوت
در صورت امکان تلاوت هر روز قرآن و تفسیر را در کانال تلگرام قرار دهید ،هر روز ساعت شش صبح صفحه مربوط به همان روز را قرار داده اید اما از زمانی که به سایت منتقل شده شاهد یک بی نظمی در این امر هستیم.
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
نقل قول
 
 
0 #2 ح-خ 1396-07-06 13:54
سلام خسته نباشید امروز ششم مهر صفحه قران به ما نرسید.
نقل قول
 
 
0 #1 علی- ر 334 1396-07-06 09:31
چه خوش است صوت قران ز تو دلربا شنیدن
به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن
اللهم عجل لولیک الفرج
نقل قول
 

نوشتن نظر

چون در این سایت شناسایی پیام دهنده حتی با ایمیل و آی پی فرعی آسان است لذا عواقب قانونی ارسال پیام های حاوی توهین متوجه ارسال کننده می باشد!

Copyright © 1387/11/11 - 1397 zohoor.ir تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایت محفوظ است.
Template Design:Akin Group
بازگشت به بالا