4

منشور سعادت

بسم الله الرحمن الرحیم
وصلی الله  علی محمد وآله الطاهرین

 (مقدمه)
با اهدائ سلام واحترام به شما بنده ی خوب خدای مهربان که برنامه های پیشنهادی ما دراین نوشته به نام "منشورسعادت" را با دقت مورد مطالعه قرارمی دهید و مصمم می باشید که به آن عمل نمایید والبته توفیق عمل به آن را نیز از خدای متعال بخواهید که و ما توفیقی الا بالله العلی العظیم ،  تا با ایجاد آمادگی در خود به قدرظرفیت وقابلیت ضمن توفیق به داشتن یک زندگی حَسَن والهی از زمره منتظران ظهور منجی عالم  حضرت حجت بن الحسن العسکری  امام مهدی (علیه السلام) محسوب شوید ودر برقراری حاکمیت الهی بوسیله آن انسان کامل وحجت خدا در سراسر جهان سهیم باشید.
بارها شنیده اید که امام علیه السلام جمعه ها به پرونده اعمال شیعیا ن نظر می نمایند اما حقیقت این است که امام علیه السلام هرزمان که اراده فرمایند اعمال شیعیان خاص که اهل مراقبه هستند را وشاید هر روزمشاهده می فرمایند. انشاالله با عمل به آنچه در پیش روست  شما نیز از آن دسته باشد.که تحت توجهات خاصه آن حجت خدا قرار بگیرید .ان شا الله


مقدمه منشور سعادت در۱۲ بند
۱ - ولایت   ۲ - عبادت   ۳- توبه واستغفار    ۴-  مراقبت    ۵-   تزکیه نفس    ۶-  تحصیل علم     ۷- بِرّ به والدین   ۸- احسان وگذشت نسبت به خانواده و بندگان خدا  ۹ - صله ارحام  ۱۰ - عمل صالح     ۱۱ - خدمت به بندگان خدا  ۱۲ – ذکر - یاد خدا در همه حال

ولایت:
اطاعت و ولایت پذیری ازخدای متعال  با شناخت خدای متعال بوسیله  انجام واجبات وترک محرمات وتَدَبُر در قرآن کریم .
ولایت واطاعت ازرسول خداصلی الله علیه وآله وسلم " که رحمتی است برای جهانیان واو جلّ جلاله  فرمود: ما ارسلناک الا رحمة للعالمین - و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم-انبیاء ۱۰۷-
وباز فرموده :فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک...پس به "برکت" رحمت الهی با آنان نرمخو و "پرمهر" شدی، و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می شدند...آل عمران ۱۵۹-
لذا به برکت همین رحمت الهی است که رنج انسان ها برایش دشوار ؛ نسبت به هدایتشان حریص و بر اهل ایمان دلسوز و مهربان است:
لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین روف رحیم- توبه ۱۲۸
و همین حرص به هدایت مردم است که وی را آنچنان به سختی و زحمت می اندازد که مورد خطاب خدا قرار می گیرد که:
لعلک باخع نفسک الا یکونوا مؤمنین- شابد تو از این که اینان ایمان نمی آورند؛جان خود را تباه می سازی- شعراء -۳
باتوجه به این واقعیت که آن حضرت چه زحماتی کشید وچه صدماتی را متحمل شد برای نجات بشروهدایت او بسوی کمال، از زباله بر سر مبارکش ریختن ودندان مبارکش را شکستن تا تحریم ها در شِعبِ ابوطالب وبه شهادت رساندن اهل بیتش (علیهما السلام) تا این اسلام ناب به ما رسیده است...
لذا کمال اطا عت وولایت از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم ،توجه به کمال رسالتش درروزاکمال دین خداست وآن امر به ولایت ووصایت بعد از خود در غدیر خم می باشد که خدای متعال آنرا به روز اکمال دین اسلام وتمام کردن نعمتش بر بشریت از آدم تا خاتم نام گذاری نمود که هما نا ولایت وجانشینی علی بن ابیطالب علی علیه السلام  (استاد الانبیاء) بود. "الیوم اَکمَلتُ لَکُم دینُکُم واَتممتُ علَیکُم نعمتی ..."
ودیگر ولایت اولی الامر«امام معصوم» علیه السلام" است یازده فرزند امبر المومنین علی علیه السلام امامان وجانشینان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم که تالی تلو قرآن کریم هستند ولذا رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند" انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی

ولی فقیه
ودرزمان غیبت امام معصوم علیه السلام اطاعت از ولی امروولی فقیه که حاکم اسلام است اطاعت ازامام معصوم علیه السلام می باشد‘با بصیرت که این اطاعت دراحکام حکومتی برای مراجع تقلید نیزفرض است . وامروزه مصداق بارز ولایت فقیه مقام معظم رهبری شخص "سید علی خامنه ای حفظه الله "می باشند، که درجای خودبه اهمیت حمایت از ولایت فقیه خواهیم پرداخت .
ودیگر اطاعت از والدین درهمه حال "حتی اگر کافر باشند(غیراز امر آنان به ترک واجبات) که توضیح بیشتری خواهیم داد

عبادت:
والاترین مقام وپرافتخارترین منصب اولیاء الهی مقام عبودیت آنهاست؛خدای متعال درقرآن کریم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم را عبد معرفی می کند؛ ومقام عبودیت حبیبش را بر مقامات دیگر او مقدم میدارد(اَشهَد اَنَ محمّداْ عَبدُهُ ورَسولُه)
امیرالمؤمنین علی علیه السلام خود را عبد می دانند:«الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا - خدایا عزت من همین بس که بنده ی تو هستم و مرا این افتخار کافی که تو پروردگار منی»

انجام واجبات در وقت فضیلت
از علائم منتظران «شیعیان واقعی »۵۱ رکعت نماز است . امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه فرموده:
طوبی لنفس ادت الی ربها فرضها ... فی معشر اسهر عیونهم خوف معادهم، و تجافت عن مضاجعهم جنوبهم، و همهمت بذكر ربهم شفاههم«خوشا نفسی كه وظیفه خود را به پروردگارش ادا كرد ...
آنان كه خوف روز رستخیز شب هنگام چشمانشان را بیدار نگه داشته و پهلوهایشان را از بستر نرم دور ساخته و لب هایشان به ذكر خداوند می جنبند»
مراجعه فرمایید به روایات در باب اهمیّت وآثاراُخروی ودنیوی نوافل خصوصاً نماز شب
در این خصوص کتاب اسرار الصلوة امام ره واسرار الصلوة مرحوم میرزاجواد آقا ملکی تبریزی وکتاب المراقبات آن مرحوم
«واضافه می نمایم همان طور که در مطالب دیگر عرض کرده ایم اکثر یاران وخواصی که در خدمت حضرت مهدی علیه السلام هستند از یمن ،عربستان ومدینه وهمان اطراف می باشندوگاهی میهمان هایی حقیر دارم که از اطراف عربستان می آیند ویا میهمان آنان بوده ام همه در شبانه روز پنجاه ویک رکعت نماز می خواندند ومی گفتند فرزندان ما که به سن تکلیف می رسند ازهمان آغاز تکلیف شرعی نماز رابا پنجاه ویک رکعت درشبانه روزآغازمی کنند ولذا نوافل ونماز شب را برای خود" شیعه" واجب میدانند»
باز اضافه می نمایم اصل عبادات واجبات است که در وقت فضیلت خود انجام و بجا آورده شوند ونماز که ستون دین و سکوی عروج مؤمن است دراول وقت اقامه شود وحتی المقدور با جماعت باشد ودیگر اینکه با نشاط روحی وبدون کسالت جوارح وبا توجه ویاد خدا درتمام لحظات وارکان آن باشد ولذا اگر انجام مستحبات به واجبات صدمه بزند وباعث خستگی جسم وروح باشد بهتر است تا آمادگی کامل مدتی مستحبات کنار گذاشته شود.
عبادت به وقت در کلام علی علیه السلام: من كتابه الی الحارث الهمدانی - : خادع نفسك فی العباده، وارفق بها و لا تقهرها، و خذ عفوها و نشاطها، الا ما كان مكتوبا علیك من الفریضه، فانه لا بد من قضائها و تعاهدها عند محلها. امام علی علیه السلام در نامه خود«69» به حارث همدانی می فرماید: به خودت برای عبادت حیله بزن و با خودت مدارا كن. روح خود را تحت فشار قرار مده و به هنگام آزادی و نشاط او را (برای كارهای مستحب) دریاب. فقط در كارهای واجب نگاه به نشاط خود مكن، زیرا باید آن را به موقع انجام دهی ‘خواه نشاط داشته باشی یا نه.
ضرورت كنار گذاشتن مستحبات در حكمت- ۲۷۹- علی علیه السلام :
اذا اضرت النوافل بالفرائض فارفضوها «درآن هنگام كه مستحبات به واجبات ضرر وارد كند آن مستحبات رارهاكنید»
ترک مستحبات مضر در حكمت 39 علی علیه السلام :لا قربه بالنوافل اذ اضرت بالفرائض: با آن عبادات مستحب كه به واجبات ضرر می زند، نمی توان به خدا نزدیك شد.

توبه واستغفار
لازم است برای جبران معاصی، نفس ،خود رابه زحمت انداخت و ریاضت شرعی داد و خورد وخوراک راکم نمودکه : چون خوری یکبار از مأکول نور – خاک ریزی برسر نان وتنور
وازمعاصی گذشته به شدت اظهار پشیمانی نمود وبا مداومت به گفتن «استغفرو الله ربی واتوب الیه » ازخدای متعال طلب مغفرت نمود- وحقیرعرضه میدارم یا من سبقت رحمته غضبه ...واستغفارآن قدرمهم است که حتی اگرما برای" نماز هایی که میخوانیم" ازمحضررب العالمین استغفار نماییم جادارد، لذا حقیرپیشنهاد می نمایم روزانه هفتصد باراستغفاردر برنامه خود قرار دهید ضمن اینکه استغفار باعث نزول برکات مادی ومعنوی نیز می شود درسُوَرِ مبارکه هود ونوح آمده است که قوم آنان ازکمی عائله ونزولات آسمانی وکمی زادوولد احشامشان ازآن رسولان الهی چاره ای خواستند، وآنان بر اساس وحی الهی به قوم خود فرمودند یا قوم استغفروا ربکم زیاد استغفار نمایید تا خدا شما را به مال وبنین کمک نماید."یمددکم به مالٍ وبنین" والبته استغفارشرایطی دارد-
شخصی درمحضر امیر المؤمنین علی علیه السلام بود عرض نمود: «استغفرالله ربی و اتوب الیه»؛ خیال کرد توبه یعنی کلمه استغفار را بر زبان آوردن. علی علیه السلام به او فرمود: ثکلتک امک؛ مادرت به عزایت بنشیند،اتدری ما الاستغفار؟ ان الاستغفار درجة العلیین». آیا می دانی استغفار چیست؟ استغفار درجه علیین است ( نهج البلاغه، حکمت 417). بعد حضرت استغفار را تشریح این گونه بیان فرمود: پشیمانی کامل از اعمال ورفتارسوء گذشته ، تصمیم قوی بر برنگشتن به گناهان سابق، ادای حق الله «حقوق الهی که فوت شده است»، ادای حق الناس حق دیگران که در ذمه توباقی مانده. بعد دو جمله ی کلیدی وهشدار دهنده فرمود: اول اینکه این گوشتهایی که در این بدنت از گناه روئیده، را با عبادت ذوب کنی. و به این بدنت سختی طاعت را بچشانی همچنان که لذت معصیت را چشانده ای الخ.

مراقبت
یکی از علل موفقیت اولیاء الهی در رسیدن به مراتب بالای معنوی مراقبت بوده مراقبت ازاعضا وجوارح خصوصاً چشم وگوش وزبان ودل وذهن واجتناب شدید از محرمات ومخالفت با خواسته های نفسانی که این مراقبت ها ومخالفت ها خصوصاً مرافبت از فکر وذهن فقط با تمرین وممارست وبسیار یاد خدا کردن واجتناب از لغو مانند حرف های بیهوده ونگاه های بیهوده وگفتن های بیهوده حاصل می شود . "اولیاء خدا تا واجب نمی شد نگاه نمی کردند وتا واجب نمی شد حرف نمی زدند وتا واجب نمی شد گوش نمی کردند . دروغ نمی گفتند،غيبت نمی کردند، ازلقمه حرام و شبه ناك اجتناب می نمودند ، کم صحبت بودند وزیاد فکرمی کردند."
علی علیه السلام فرموده اند:
ایّاکَ وَاَلحَضَر فمَن کثّرَت کلامه کَثُرَت آثامُه ،روزی استادحقیرفرمودنداگرصحبتت نقره است سکوتت طلاست!
وایضاً احترام قرآن که چون احترام امام علیه السلام است نگه داشتن ودراطاقی که قرآن کریم است پا دراز نشود ودر آن مکان لغو گفته نشود وغیبت نشود. وهمواره رعایت اخلاق وآداب اسلام وسیره نبوی رادراجتماع نمودن وحرمت قبله نگه داشتن وآب دهان رو به قبله نیا نداختن وپشت به قبله نخوابیدن وخود را بهتر ازهیچ مخلوقی از مخلوقات خدای متعال ندانستن .

مراقبت ویژه
خواندنی ها ، شنیدنی ها ودیدنی ها خوراک روح هستند- همان طور که هرغذایی را تناول نمی فرمایید وبه عزیزان تان هم نمی دهید لذا درخوراک روحی خود وخانواده تان نیز لازم است بیش ازغذای جسمی اهمیت دهید تا خود یا عزیزانتان مسموم وگمراه نشوند، امروزه وسایل ارتباط جمعی ،روزنامه ها ،مجلات ،کتب مسموم ، اینترنت ، سینما وتلویزیون همچون "مواد مخدر ومشروبات الکلی "را براحتی دردسترس فرزندان شما قرار داده اند حتی راحت تر و ارزانتر از سابق !
ولذاکنترل آنها مدیریت دقیق تری در حوزه تربیتی را می طلبد. اكثراين فيلم ها  خصوصاً ماهواره ها برای از بين بردن حياء وعفت وارزشهای اخلاقی درخانواده ها هدفمند ساخته ميشود،
قو انفسکم واهلیکم ناراً: خود وخانواده خود را از آتش جهنم نجات دهید.
رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «يأتي على الناس زمان الصابر منهم على دينه كالقابض على الجمرة ؛ رسول خدا فرمود: زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است»« میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ، ج ۱۲ ص ۳۳.
در روایت دیگر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم دروصف برادران آخر الزمانی خود می فرماید:
«لأحدهم أشد بقية على دينه من خرط القتاد في الليلة الظلماء أو كالقابض على جمر الغضا :
هر یک از آنان بر دین خود باقی است با این که باقی ماندن بر دین سخت تر از زدن تیغ درخت با دست و صاف کردن آن و از نگه داشتن آتش درخت های سخت (که آتششان دوام زیاد دارد ، در دست است. «محمد بن الحسن الصفار ، بصائر الدرجات ، تهران ، اعلمی ، ۱۴۰۴ ق ، ص ۱۰۴.»

تزکیه نفس
تزکیه‌ نفس "پالایش‌ نفس‌ از رذایل‌ اخلاقی‌ و آراستگی‌ به‌ فضائل‌ اخلاقی‌ است". ‌علمای علم اخلاق می‌گویند: براى خودسازى ابتدا باید (تخلیه شد) رذائل اخلاقى و اخلاق بد را از خود دور کرد، تا فضایل اخلاقی درتو تجلی نماید. چون با وجود صفاتى مانند حسد وکبر و خودپسندی و خودخواهى وشهوترانی،‌دسترسى به فضیلت ها ی معنوی وانجام اعمال خیر میسور نیست.
کسب مکارم اخلاق وفضائل‌ معنوی وتلمذ در محضر اساتید اخلاق و انجام‌ عمل‌ صالح‌  باتمرین وممارست درتواضع وفروتنی ومطالعه تفسیر آیات قرآن کریم در این خصوص وکتب مفید از جمله معراج السعاده مرحوم نراقی واسرار الصلوة مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ومطالعه سیره بزرگانی چون آقا سید علی قاضی طبا طبا یی وعبدخدا مرحوم حاج شیخ محمد تقی بهجت اعلی الله مقامه وهمچنین مطالبی که در بخش مربوط به زندگی امام خمینی ره در این پایگاه ذکر نموده ام را توصیه می نمایم،از فرمایشات امام‌ خمینی‌ ره در باره مجاهده با نفس:
اوّل‌ شرط‌ مجاهده‌ با نفس‌ و حرکت‌ به‌ جانب‌ حق‌ تعالی‌، تفکر است‌ و تفکر در این‌ مقام‌ عبارت‌ است‌ از آن‌ که‌: انسان‌ لااقل‌ در هر شب‌ و روزی‌ مقداری‌ فکر کند در این‌ که‌ آیا مولای‌ او که‌ او را در این‌ دنیا آورده‌ و تمام‌ اسباب‌ آسایش‌ و راحتی‌ را از برای‌ او فراهم‌ کرده‌... وظیفة‌ ما با این‌ مولای‌ مالک‌ الملوک‌ چیست‌؟

تحصیل علم
یزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة ‘اگرچه کسب علم مقدمه تزکیه نفس است لکن تزکیه نفس مُقَدَ مِ برعلم است ومنظورازکسب علم هرعلومی است که برای جلب رضایت خدا وقربة الی الله باشد،که در ابن صورت مفیدوموجب حصول معرفت الهی خواهد شد.امام صادق علیه السلام فرمود : مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَعَمِلَ بِهِ وَعَلَّمَهُ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظيما فَقيلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ وَعَمِلَ لِلّهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ - هر كس براى خدا علمی بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ازاوبه بزرگى ياد شود و گويند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد. گاهی ممكن است كسی عمرش را در کسب علوم دینی بگذراند اما چون نیتش کسب شهرت وغیره بوده به آن علم نمی توان گفت علم دین واو هم عالم دینی ویا روحانی نیست ویا كسی عمری را به فراگيری علوم مادی وبدنی ویا صنعتی صرف نموده اما از ابتداء هدف ونیتش الهی وخدمت به بندگان خدا بوده این هم علمش الهی است وهم خودش روحانی است .
رسو الله صلی الله علیه وآله وسلم: قَلْبٌ لَيْسَ فيهِ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْحِكْمَةِ كَبَيْتٍ خَرِبَ فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً فَاِنَّ اللّه‏َ لا يَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ - دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد و نادان نميريد. براستى كه خداوند، بهانه‏اى را براى نادانى نمى‏پذيرد.«نهج الفصاحه،ص600»امام جعفر صادق علیه السلام: لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أومُتَعَلِّماً.
دوست ندارم جوانى از شمارا جزبردوگونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. (امالی شیخ طوسی،متن،ص303)
بِرّ به والدین- احسان وگذشت نسبت به خانواده وزیر دستان- صله ارحام = عمل صالح
وَ قَضي رَبُّكَ اَلاتَعبُدوا اِلا ايّاهُ وَ بِالوالِدَينِ اِحسانا اِمّا يَبلُغَنَّ عِندَكَ الكِبَرَ اَحَدُهُما اَو كِلاهُما فَلاتَقُل لَهُما اُفٍّ وَلاتَنهَرهُما وَ قُل لَهُما قَولا كَريما واخفِض لَهُما جَناحَ الذُّلِّ منَ الرَّحمَة و. . . .
و خدای تو حكم فرموده كه جز او هیچکس را نپرستید و در حق پدر و مادر، نيكي كنيد و چنانكه هر دو يا يكي از آنها پير و سالخورده شوند و موجب رنج و زحمت شما باشند مواظب باشيد كلمه اي (اُف)كه رنجيده خاطر شوند مگوييد و كمترين آزار به آنها مرسانيد و با ايشان به اِكرام و احترام، سخن گوييد . و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان بگستران و ... (سوره مباركه اسراء آيه ۲۳و ۲۴)تفسير نمونه جلد ۱۲ صفحه ۸۴ راجع به (اف)  چنین آمده :
خاك يا خاكستر مختصرى روى بدن يا لباس انسان مى ريزد، انسان با فوت كردن آنرا از خود دور مى كند، صدائى كه از دهان انسان در اين موقع بيرون مى آيد چيزى است شبيه «اوف » يا «اُف » و بعدا در معنى اظهار ناراحتى و تنفر مخصوصا از چيزهاى كوچك به كار رفته است .
از جمع بندى آنچه در بالا ذكر شد و قرائن ديگر چنين استفاده مى شود كه اين كلمه در اصل «اسم صوت  بوده است .(صدائى كه انسان به هنگام اظهار نفرت يا ابراز تاءلم و درد جزئى و يا فوت كردن چيز آلوده اى از دهانش خارج مى شود) سپس اين «اسم صوت » به صورت كلمه اى در آمده و حتى افعالى از آن مشتق شده است ، و در ناراحتيهاى جزئى و يا اظهار تنفر به خاطر مسائل كوچكى ، به كار رفته ، معانى مختلفى كه در بالا ذكر شد به نظر مى رسد از مصداقهاى همين معنى جامع و كلى بوده باشد.
به هر حال ، آيه فوق مى خواهد در يك عبارت كوتاه و در نهايت فصاحت و بلاغت اين معنى را برساند كه احترام پدر و مادر چندان زياد است كه حتى نبايد در برابر آنها كمترين سخنى كه دليل بر ناراحتى از آنها و يا بى ميلى و تنفر بوده باشد بر زبان جارى ساخت و تعبیر جناح الذل نیز نگاه با رأفت و رحمت و دوری از نگاه های تیز و تند و بلند نکردن صدا و بالا نبردن دست و پیش نیفتادن از آنان معنا شده است. (کافی ج۲ ص۷۱۵ تا ۳۱۶) بر جای بلند و برتر نشاندن از دیگر روش های تکریم و احسان به پدر و مادر و احترام نهادن به آنان است که از آیه ۰۱۰ سوره یوسف می توان آن را به دست آورد. همانطور كه كسی نمی تواند شكر پروردگاررا به جای آورد، شكرگزاری از پدر و مادر نیز بسیار دشوار و در حدّ محال است.در کتاب المحجه البیضاء، ج ۳ از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ روایت شده است: لن یجزی ولد عن والده حتی یجده مملوكاً فیشتریه و یعتقه:
هرگز فرزندی پاداش پدرش را ادا نمی كند، مگر آنكه پدر مملوك باشد و فرزند او را بخرد و آزاد سازد. و نیز از ایشان روایت شده است:
برّ الوالدین افضل من الصلوه و الصوم و الحج و العمره و الجهاد فی سبیل الله- -احسان به پدر و مادر برتر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خداست.
بِرّواجسان به پدر و مادر چنان اهمیتی دارد كه حتی پدر و مادری كه از نظر عقیده دچار انحراف هستند و یا به فرزند خود ظلم كرده اند، باید مورد احترام واقع شوند وفرزند به آنان احسان كند.
والحمد لله رب العالمین - غفرالله لنا ولکم - واسئل منکم الدعا س.م.ر ...ادامه دارد.

ان شاء الله س.م.ر

نظرات   

 
#14 shaheds16 1396-04-28 12:20
سلام
 
 
#13 Yousef_tlb 1396-01-10 00:40
سلام علیکم
 
 
#12 مجید-س-737 1395-12-24 20:28
سلام علیکم
اللهم عجل لوليک الفرج
 
 
#11 mg1324567 1395-12-23 09:42
با سلام
در کانال فرمودید مطلبی درج گردد اطاعت امر شد.
انشااله همیشه موفق و پیروز باشید.
 
 
#10 hassan 1395-12-20 20:16
با سلام،
مطلب نوشته شده در روز سه شنبه در کانال تلگرام کتاب خانه اهالی بهشت دریافت شد.
محتاج دعای خیرتان هستم.
 
 
#9 Sm_Mussavi 1395-12-19 09:03
سلام علیکم
ان شاء الله با ترک معاصی ، دیگر دل حضرت را از دست خودمان خون نکنیم و با توجه و توسل به آن حضرت، راه بندگی خدا را در پیش بگیریم تا حضرت از ما رضایت داشته باشند.
 
 
#8 iagree90 1395-12-18 22:47
سلام علیکم
پیرو پیام حاج اقا در کتابخانه اهالی بهشت اعلام آمادگی مینمایم
یا علی
 
 
#7 م-ج446 1395-12-18 19:07
به نام خدا
سلام حاج آقا
امکانش هست که شرح اسماء حسنی هم ادامه پیدا کنه در کانال کتابخانه اهالی بهشت؟
 
 
#6 ح-خ 1395-12-18 17:06
سلام
 
 
#5 ح-خ 1395-12-18 17:02
سلام علیکم اجر شماباامام زمان(عج)
 
 
#4 Mokhtar101saqafi 1395-12-18 10:16
سلام
 
 
#3 مهدی.ا 1395-12-18 10:09
سلام.اللهم عجل لویلک الفرج
 
 
#2 پورتقی 1395-12-18 09:19
الله اکبر
 
 
#1 علی محمد ۱۲ 1395-12-18 08:30
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم ، خدا قوت
سمعا و طاعتا
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین
 

برای ثبت نظر اگر مایلید وارد سایت شده یا عضو شوید.

Copyright © 1387/11/11 - 1396 zohoor.ir تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایت محفوظ است.
Template Design:Akin Group
بازگشت به بالا