4

 (کامنت ها(نظرات) ذیل این مطلب را بخوانید)

السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه

  درباره بداء درخروج سفيانى(١)

خروج سفیانی، از علائم حتمی ظهوراست ،یا غیرحتمی و مشمول بداء هم می شود!؟

خیر در خروج سفیانی بداء نمی شود

طبق نص روایات اسلامی، نشانه های ظهور  به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم شده است.

 در علائم حتمی ظهور، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی، ممکن است مشمول حکم بداء شوند. 

وخروج سفیانی در روایات متعددی از علائم حتمی ذکر شده است؛ با تعابير مختلفی همچون:

محتوم ،لابدّ‌‌منه ،حتم من الله ، لابدّ ان یکون ، لایکون قائم إلا بسفیانی ، من قبل قیام القائم ، خمس قبل قیام القائم و خمس علامات محتومات و... 

امام سجاد عليه‌السلام در روایتی فرموده اند: 

إنّ أمر القائم حتم من الله و أمر السفیانی حتم من الله و لایکون قائم إلا بسفیانی.(٢) 

قیام قائم از ناحیۀ خداوند قطعی است و خروج سفیانی نیز قطعی است. هرگز قیام قائم بدون سفیانی نخواهد بود.

 در روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است:  

السفیانی من المحتوم و خروجه فی رجب.(٣)  

سفیانی از علایم حتمی است و قیام او در ماه رجب خواهد بود. 

و در کتاب الغیبه نعمانی، از امام محمد باقر عليه‌السلام در تفسیر آیه قرآن (ثم قضی اجلا و اجل مسمی عنده(٤) نقل شده است: 

أنهما أجلان:

أجل محتوم و اجل موقوف. فقال له حمران:

ما المحتوم؟ قال:

الذی لایکون غیره. قال:

و ما الموقوف؟ قال: الذی لله فیه المشیۀ. قال حمران:

انی لارجو أن یکون أجل السفیانی من الموقوف! فقال أبوجعفرعليه‌السلام:

لا والله أنه لمن المحتوم.(٥)  

آنها دو اجل‌اند:

اجل محتوم و تغییرناپذير و اجل موقوف و مشروط، حمران پرسید:

اجل محتوم چیست؟ فرمود: اجلی که جز آن نخواهد شد. حمران عرض کرد: اجل موقوف و مشروط چیست؟ فرمود: آنچه اراده خداوند در آن راه دارد و قابل تقدیم و تاخیر و برطرف شدن است. حمران عرض کرد: امیدوارم قیام سفیانی از علایم موقوف و مشروطي باشد که بدا در آن راه دارد!

امام فرمودند:

به خدا سوگند که چنین نیست، او از علایم حتمی است. 

در این روایت، امام باقر عليه‌السلام اجل مسمّی را به اجل محتوم تفسیر کرده اند، و سپس سفیانی را جزو محتومها دانسته‌اند.  

امام(علیه السلام) باقر در حدیث دیگری فرموده اند: 

إن من الامور أمورا موقوفة و ُامورا محتومة. و أن السفیانی من المحتوم الذی لابدّمنه(٦)

برخی از امور موقوف و مشروط اند و برخی محتوم و تغییر ناپذير، و سفیانی از علایم حتمی است که بی تردید رخ خواهد داد

 

١- افضل العباده الانتظار الفرج

یک احتمال  اینکه سفیانی ابتدا نامش صهیونی بوده وبه مرور به سفیانی تبدیل شده واین احتمال با واقعیتی که امروز از خوی کشتار و وحشیگری سران خبیث رژیم جنایتکار صهیونی شاهد هستیم همخوانی دارد،

(بهرصورت سفیانی از علائم حتمی قبل از ظهور است چه آن خبیث از نسل ابوسفیان لعین باشد که در خدمت جنایتکاران صهیونیست درآمده وچه از کشوری دیگر خروج کند) واین تطبیق یک احتمال است،

مانند دجال که ابتدا دیجیتال بوده ، یعنی همین صفحه یک چشم سینما وتلویزیون و موبایل و ماهواره و غیره که یک چشم هستند و تبدیل شده است به اغواگری و اشاعه فساد و فحشاوغیره...!

 

۲. حمیری، قرب الاسناد، ص۳۷۴، ح۱۳۹۲ 

۳. شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۰ 

۴. سوره انعام، آیه ۲. 

۵. مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۴۹

۶. نعمانی، الغیبۀ، ص ۴۱۶

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال