4

فاطمیه_
مقتل الزهراء فی القرآن
و إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ
حقیقت وحوش (حیوانات تندخود و وحشی) همان ملعونین و طواغیت امّت اند که در آیات حضرت قرآن به «اضلّ انعام» معرفی شده اند:
وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏ (سوره اعراف، آيه (۱۷۹)
چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) با استناد به این شریفه فرمودند:
مَا رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُشَبِّهَهُمْ بِالْحَمِيرِ وَ الْبَقَرِ وَ الْكِلَابِ وَ الدَّوَابِّ حَتَّى زَادَهُمْ فَقَالَ‏ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.
خداوند عزوجل راضی نیست که الاغ و گاو و سگ و چارپایان با اعداء ما مقایسه و تشبیه شوند،‌ زیرا نواصب از حیوانات بدتر و پست تر هستند و لذا خداوند می فرماید : اضلّ سبیلا (به عبارت دیگر نواصب، بطن معنای خباثت در عالَم اند).

بحار الأنوار ؛ ج۶۴ ؛ ص۱۰۷
الوافي ؛ ج۴ ؛ ص۴۵

حضرت صدیقة الکبری فاطمة الزهراء (علیها السلام) در خطبه فدکیه، حشر وحوش و بیرون آمدن شیطان از مخفی گاه و جمع نمودن اعوان و انصار برای خود را ، اینگونه توصیف نمودند:

🔹فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ

🔹آنگاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‏‌هایتان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آماده‌اید؛ آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌‏دهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید.
بحار الأنوار ج۲۹ ص:۲۲۰
الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج۱ ص: ۹۷

لذا «حشر وحوش» اشاره به جریان سقیفه ملعونه دارد. وحوشی که از مخفی گاه های خود بیرون آمده و هر آنچه که از حسد و کفر و نفاق را در سینه ها حبس نموده بودند، ظاهر و آشکار ساخته و اختیار مردم را در دست گرفته و با اعوان و انصار خود بر خانه وحی حمله نموده و جسارت هایی را که اعظم بلیة و داهیه در عالَم بود، مرتکب شدند. چنانکه حضرت امیر عالم علی (علیه السلام) ملعون ثانی و شیطان مطلق را با صفات «رجس، نجس، خبیث و مُخبِث»  یعنی اصل خباثت و مسبب تمام خباثات در عالَم، ‌معرفی فرمودند:
فقَالَ عليه السلام لَا رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَا غَفَرَ لَكَ أَيُّهَا الرِّجْسُ النِّجْسُ الْخَبِيثُ الْمُخْبِثُ‏ الشَّيْطَانُ
▪️خداوند تو را نیامرزد و مورد رحمت خویش قرار ندهد ای رجس،‌ ای نجس،‌ ای خبیث ،‌ ای مُخبث و ای شیطان

و آن ملعون نیز بر طغیان خود بر حضرت امیر عوالِم معترف گردیده و در جواب گفت: أَنَا إِبْلِيسُ الْأَبَالِسَةِ وَ فِرْعَوْنُ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَنَا الَّذِي جَحَدْتُ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ خَلِيفَةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ أَنْكَرْتُ آيَاتِهِ وَ مُعْجِزَاتِهِ..
من ابلیس ابلیس ها و فرعون این امّت هستم که بر مولا و سید خویش امیرالمومنین و خلیفه ربّ العالمین طغیان کرده و معجزات و آیات او را انکار کردم..
بحار الأنوار ؛ ج۴۲ ؛ ص۵۵

بنابراین شریفه «و إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» اشاره به جریان سقیفه ملعون دارد که در نتیجه آن ، حمله به خانه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و قتل حضرت محسن (علیه السلام) اتفاق افتاد. چنانکه خداوند عزوجل در آیات بعدی به «قتل مؤوده» اشاره می نماید و حضرت صادق الائمه (علیه السلام) حقیقت معنای قتل مؤودة را قتل حضرت محسن (علیه السلام) معنا نمودند: وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ (سوره تکویر، آیه ۸)

بررسی ادامه آیات سوره مبارکه تکویر در قسمت بعد ادامه .... بدلیل حفظ وحدت ادامه ندارد...!!!

@sharheser

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1402 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال