4

مقدمه شرح سِرّ

 

بسم الله الرحمن الرحیم
واژه ها مخلوق خدای متعال هستند، که تاثیرات نامحسوس اما بسیار موثر وقوی دارند. هم در هدایت وهم درگمراهی، هم در خیر وهم در شر، هم در ایمان وهم در کفر، هم در ارتباط با عالم مُلک وهم در ارتباط باعوالم ملکوت و همچنین آغاز دارند اما عدم ندارند و همیشه ماندگار و زنده اند، چون بوسیله دو ملک همراه هر انسان هنگام تولد یا تولید، مکتوب میشوند (ثبت وضبط می گردند) «ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب و عتید!»
اللهُ خالِقِ کُلَ شَیءِ، :
به هر آن چه که در عوالمِ وجود هست شَیءِ ِاطلاق می‌شود و خالق همه‌ی اشیاء خدای تبارک و تعالی می‌باشدو هر شیء در عالم، معنایی دارد و در مرتبه وجودی و مقام و رتبه‌اش در خلقت مسمی به اسمی است که آن اسم از اسماء الهی است.و بِاَسمائِکَ الَتی مَلَأت اَرکانَ کُلِ شَی و اسماءِ اِلهی بُن و ریشه و رکن هر چیزی در عوالم وجود هستند و به این اعتبار هیچ شیئی در عوالم وجود بی نام وبی معنا و بی مفهوم نیست.

《الم》
خدای تبارک و تعالی حروف را خلق کرد و هر آنچه خلق کرد، با آن حروف اسمی بر آن نهاد. دارای معنایی و جایگاهی و ظاهری و باطنی و حقیقتی خاص.
وَاُحصی کُلّ شَیءٍ عَدَداً.
و برای شمارش همه‌ی اشیاء و اسماء، حروف را با ارزش‌های عددی خاصی قابل شمارش قرار داد.
فَسُبْحانَ الّذِى بِيَدِهِ مَلَكوتُ كُلّ شى‏ء «یاسین ۸۳»
و حقیقت اشیاء را در ملکوت عالم و تمثیل آن را در عالم مُلک (عالم ماده) تَعَیُّن بخشید.
وجهان را در دو نشئِه و در دو وَجه خلق نمود، یكى وجه ظاهر و ديگرى وجه باطن. وجه ظاهری عالم، مُلكى و، وجه باطنی عالم را ملكوتى قرار داد.
وَكذلكَ نُرى ابراهيمَ مَلَکوتُ السَّمواتِ والارْضِ ولِيَكونَ مِنَ الموقنين «انعام ۷۵»
و ملکوت عالم را به ابراهیم علی نبینا وآله و علیه‌السلام نشان داد.
واذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارضه خلیفه...و آنگاه که آدم (علی نبینا وآله و علیه‌السلام) را خلق کرد و به نبوت و مقام خلیفة اللهی نائل کرد.
وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا و نام‌های همه‌ی اشیاء را با خواص ظاهر و باطن و حقیقت آن‌ها و ارزش‌های عددی حروف آن‌ها یک جا به آدم آموخت، بلکه اسماء اشیاء را به هر زبانی که شعوب و قبایل گوناگون وبا الفاظ مختلف باید با آن تکلم کنند را به آدم علیه‌السلام آموخت، و البته آدم علی نبینا وآله و علیه‌السلام مقدمه ولادت خاتم‌الانبیاء رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم بود لکن به حسب ظاهر این علم الاسماء از حضرت آدم علیه‌السلام به صورت مورثی به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین، رسید، که می‌خوانیم.
السلام علیک یا وارث آدم صفوة الله ظاهر امر این است و اما حقیقت امر آن همان‌گونه است که، اول ما خلق الله نوری، قبل از آنکه آدم خلق شود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم بود و قبل از حوا فاطمه سلام الله علیها خلق شده بودندو به همین اعتبار هر شخصی با هر گویش و رسم و رسومات و هر زبان و لهجه ای نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم و یا ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین می‌رسید، آن حجت‌های الهی با زبان و گویش همان اشخاص با آنهاصحبت می‌فرمودند، وبا رسم و رسومات قبایلی آن اشخاص با آن‌ها رفتار می‌نمودند!
هر چند به ظاهر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم اُمّی بود لکن به هفتاد و دو زبان در کتابت و تکلم احاطه کامل داشت. ابن شهر آشوب و قطب راوندی از ابو هاشم جعفری روایت کرده‌اند که گفت : خدمت حضرت امام علی نقی دهمین امام شیعیان علیه‌السلام شرفیاب شدم پس با من به زبان هندی تکلم کرد من نتوانستم درست جواب دهم و در نزد آن حضرت ظرفی بود پر از سنگریزه پس یکی از سنگریزه‌ها را برداشت و مکید پس نزد من افکند من آن را در دهان گذاشتم و به خدا سوگند که از خدمت ان جناب بر نخواستم مگر آنکه تکلم می‌کردم به هفتاد و سه زبان که اول آن زبان هندی بود.
ابى العباس از امام صادق علیه‌السلام روايت كرده كه گفت : از آن جناب از آيه : (و علم آدم الاسماء كلها) الخ پرسيدم، كه آن اسماء چه بوده؟ فرمود: اسامى دواها و گياهان و درختان و کوه‌های زمين بود؛ و نيز در همان تفسير از داود بن سرحان عطار روايت كرده كه گفت : نزد امام صادق علیه‌السلام بودم، دستور داد سفره آوردند، و ما غذا خورديم، سپس دستور داد طشت و دست سنان (لگن يا حوله) را، آوردند عرضه داشتم : فدايت شوم منظور از اسماء در آيه (و علم آدم الاسماء) الخ چيست؟ آيا همين طشت و دست سنان نيز از آن اسماء است؟ حضرت فرمود: دره‌ها و تنگه‌ها و بیابان‌ها هم از آنست، و با دست خود اشاره به پستی‌ها و بلندی‌ها كردند.
ما فَرّطنا فی الکتاب من شیء
هر حرفی از قرآن کریم بیش از هفتاد بطن دارد  و قرآن کریم، حاوی علوم، ماکان و ما یکون و ما هو کائن است.
...
س.م.ر

نظرات   

 
0 #1 میلاد یارزمان 1396-06-20 17:24
الهی شکر
نقل قول
 

نوشتن نظر

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Copyright © 1387/11/11 - 1398 zohoor.ir تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایت محفوظ است.
Template Design:Akin Group
بازگشت به بالا