4

             بسم الله الرحمن الرحيم
لَا يَسۡتَوِيٓ أَصۡحَٰبُ ٱلنَّارِ وَأَصۡحَٰبُ ٱلۡجَنَّةِۚ أَصۡحَٰبُ ٱلۡجَنَّةِ هُمُ ٱلۡفَآئِزُونَ 
سوره حشر آيه ٢٠
ترجمه:
اهل آتش  (آنان كه خدا را فراموش كرده و مستحق خلود در آتش شده اند) و اهل بهشت (آن كسانى كه تقوى اختيار كرده و مستحق خلود در بهشت هستند) با يكديگر مساوى و برابر نيستند ،
 بهشتيان ( رستگارانى كه  بهشتى شده اند) آنها پيروز مندان عالم هستند،

 (در واقع اهل بهشت پيروز مسابقه سرعت به سمت مغفرت ورحمت خدا وبهشت پهناور الهى هستند)
  واما ابتدا و بعنوان مقدمه  توصيفاتى قرآنى وروايي از اهل بهشت و جهنم تقديم مي شود ،با نفس واعمال و رفتار خود مقايسه نماييد و با آن اعمال خود را محك بزنيد تا دريابيد از كدام گروه هستيد،
سپس ما نيز با بهره از سيره اولياء الهى راه خروج سريع از جهنم و خلود در بهشت را توصيه مي نماييم،  

ابتدا مشخصات اهل بهشت: 
 *جهاد و شهادت در راه خدا اولين نشانه خاص وقطعى بهشتى شدن.   

 *از آنجا كه مقام مجاهدان و شهیدان  بر كسى پوشيده نيست و اين دو فضيلت در دين اسلام واديان الهى فوق‌العاده والا شمرده شده و در آیات و روایات به صراحت وعده بهشت به  مجاهدان و شهيدان راه حق كه ایثارگر ان هستند داده شده  ،معلوم است كه  مجاهدت  در راه خدا و روحيه شهادت طلبى  از علائم حتمى اهل  بهشت است،

* اما برخی نشانه‌های عمومى بهشتیان نيز عبارت‌اند از: 

*ایمان،اهتمام به نماز. تقوا،اطاعت از خدا و رسول، راستگويى وصداقت ، خودسازی و تزکیه نفس نیکوکاری،ترک هواپرستی، حياء وعفت نفس ،صبر و تحمل در برابر شدائد ، انفاق و استغفار، و از مهمترين علائم  هم  انجام واجبات دينى ،
***** 

اهل جهنم:
وبرخی نشانه‌های قطعى اهل جهنم نيز بدین شرح است: 
کفر و شرک، ارتداد و ترك عبادات واجب ؛

مانندنماز و روزه و ديگر واجبات دينى (بصورتى كه قبول نداشته باشد) ، استکبار در برابر خداوند و آیات الهی، احاطه گناه بر انسان وتوبه نكردن از گناهان ، فحشا علنى واشاعه فحشاء وبى عفتى  ، تعرض به نواميس وعِرضِ مردم ، عادت به غيبت و تهمت و افتراء نسبت به مومنين ، رباخواری(نزول)، دِين وحق الناس اداء نشده ،  ظلم ، مسخره كردن مومنين و قتل نفس، 
كه اميدواريم هيچ يك از زمره اينان نباشيم،
-----

*واما  بهشتى شدن وبهشتى ماندن وجهنمى شدن در بيان ما:

اگر چه در آيات حضرت قرآن كريم وكلام معصومين ( عليهم السلام )ایمان و عمل صالح نشانه قطعى بهشتیان است كه فرموده:
وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ اُولَئِکَ اَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
و کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند، اصحاب بهشتند و در آن جایگاه ابدی خواهند ماند، وهمچنين  از دیگر نشانه‌های بهشتیان در آیات متعدد از جمله آيات  ۴۰ و ۴۱  سوره نازعات ، ترس از خدا و مبارزه با هوای نفس بيان شده :

 وَاَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَی• فَاِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَاْوَی 
و اما کسی که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید و نفس خود را از هوس بازداشت، پس جایگاه او همان بهشت است
لكن نظر حقير كه منتج  تلمذ از اساتيد وبزرگان اخلاق  مى باشد  اين است كه با وجود اين آيات نورانى كه حقيقت محض و وعده حتمى خداي متعال مي باشند
هر انسان دين باورى با انجام سه عمل ساده خيلى راحت از جهنم راهى بهشت ميشود،
اينكه عرض شد از جهنم راهى بهشت مى شود ، چون فرمود :

وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها كانَ عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا «مريم ٧١ »

و هيچ كس از شما نيست مگر آنكه وارد دوزخ مى‌شود، (و اين ورود شما) از جانب پروردگارت حكمى قطعى است. 

 رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

 روز قيامت، همه‌ى انسان‌ها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مى‌شوند، ولى آتش به مؤمنين زيانى نمى‌رساند، همچون حضرت ابراهيم كه آتش بر او سرد شد. بنابراين آيه‌ى مورد بحث كه ورود همگان را به دوزخ حتمى مى‌داند، با آياتى كه مى‌گويد: مؤمنين از دوزخ دورند منافاتى ندارد. زيرا از سويى وارد دوزخ مى‌شوند، و از سوى ديگر با لطف خداوند آسيبى نمى‌بينند ولذاست كه حقير در خصوص عذاب استيصال وعذاب ها وبلاهاى بغتتاً و ناگهانى و مشكلات و تورم و غيره  بارها عرض كردم كه به مومنين آسيبى نمى رسد، 

 پس طبق آيه فوق همه در قيامت ابتدا به جهنم وارد  مى شوند ،اعمالشان دقيق بررسى مى شود وپس از اعلام نتيجه اعمال، اگر كفه اعمال خيرشان بيش از شرباشد و كفر و ارتداد و ظلمى جبران نشده ،نداشته باشند فورا از جهنم خارج واز طريق پل صراط به بهشت داخل مى شوند، 

*****

✅ واما آن سه عمل ساده كه كليد  ورود به ? بهشت ? است:
  
١- انجام واجبات( خاصه در وقت فضيلت) وبصيرت در دبن 
٢-ترك محرمات(هرچيزى در دين اسلام حرام شمرده شده)
٣-احترام به والدين و خانواده و بندگان خدا وخو شرويى با مردم 
( احترام به حقوق همه بندگان خدا )

يك نكته:
يكى از علائم مهم كه  اهل بهشت   دارندودرهمين دنيا مانندحضور در بهشت زندگى مى كنند و شما نيز اگر اين علامت وويژگى را دارا هستيد بدانيد از هم اكنون در بهشت هستيد، اينكه در هيچ شرايطى نگران نيستند، چون مومنين بهشتى بر اين باور هستند كه خداى متعال به اهل تقوى بشارت امنيت وتامين رزق و روزي را داده وبا اتكاء به خدااز هيچ چيزى خوفى ندارند وهرگز نگران رزق فردايشان نيستند وهمواره حالشان خوب و راحت و در هر شرايطى از جمله صحت و بيمارى ، فقر و غنا، در جلوت و خلوت حالشان ثابت و دلشان روشن ، ضميرشان  شاد وقلبشان مملو از عشق به معبود و محبوبشان خداى متعال است ،

 س.م.ر

 

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

0 #10 سیدمهد س 1401-09-03 10:02
سلام
وتشکربابت پاسخ سؤالم
منظورحقیر دیدارخداوند باچشم این بدن جسمانی نیست
چون انسان درنمازهم با چشم باطنی وباشأن قلب درعالم
باطن خودش خدارا دیدارمی کندوصدایش را می شنود.
درکتاب بحارالانوارج۳۷ص۲۳۰ حدیثی ازپیامبر ذکرشده:
انکم ترون ربکم کما ترون الشمس

درکتاب سرالصلوةیکی ازعرفا می خواندم،آیه لاتدرکه الابصاراشاره
به شأن لیلی انسان می کند که خدارا رؤیت نمی کنددرحالیکه او وقتی
در شأن نهاری خود می باشددرنماز می تواند خدارا مشاهده کند.

یا در بهشت برای دیدار ذات اقدس اله، باید مورد شفاعت خاص حضرت رسول اکرم قراربگیریم تا به مقام دیدارذات حقتعالی نائل شویم
قطعا باچشم جسمانی رؤیت صورت نمی گیرد بلکه با شأن قلب رؤیت
می شود.
نقل قول کردن
0 #9 سیدمهدی سادتی 1401-09-03 01:09
البته شاید پاسخ شما این باشد که باب ورودبه معرفت الله
عزه وجله،حسین(ع)و حضرات معصومین علیهم السلام هستند.
که الحق این چنین است.
یاحسین
نقل قول کردن
0 #8 سیدمهدی س 1401-09-02 23:32
سلام وارادت
آیاجمال امام حسین علبه السلام ازجمال قدسی معبود و محبوب ما هم زیباتره
اگر خدا را ببینی وداشته باش حسین راهم خواهی داشت.

چون که صدآمد۹۰ هم پیش ماست.

سلام عليكم

عكس حقيقت را نوشتى
حضرت موسی علیه السلام گفت: «رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیک» خطاب آمد: «لَنْ تَرانِی؛ هرگز مرا نمی بینی»
«لا تُدْرِکهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یدْرِک الْأَبْصارَ» (انعام، ١٠٣
اما امام حسين عليه السلام وجه الله است
اگر امام حسين عليه السلام را ببينى خدا را ديده اى
نه برعكس
چون بعيد است
معاد جسمانى است و
قرآن كريم فرمود: لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
چشم ها خدا را نمى بيند و خدا چشم ها را مى بيند و او لطيف خبير است.
نقل قول کردن
0 #7 سیدمهدی س 1401-09-02 23:01
بهشت ارزانی خوبان عالم
بهشت من تماشای حسین است

یاحسین
نقل قول کردن
0 #6 یوسف ط 1401-09-02 16:30
سلام علیکم
بنظر بنده این سه عملی که فرمودید برابر با کل دین اسلا هست یعنی هرکس که این سه عمل را انجام داد یعنی به کل دین اسلام عمل کرده است از خداوند متعال می خواهیم که ما را در عمل به دین اسلام یاری فرماید

سلام عليكم
احسنت
وفقكم الله لمرضاته
نقل قول کردن
0 #5 مجتبی 1401-09-02 14:47
اللهم الرزقنا توفیق شهادت فی سبیلک
نقل قول کردن
+1 #4 ب م 1401-09-02 13:51
سلام علیکم
بسیار عالی و آموزنده و قابل تفکر و راهنما.
ممنونیم از درج نکات ناب
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک فرج
نقل قول کردن
+1 #3 به.م 1401-09-02 13:48
سلام و عرض ادب و احترام.
انجام واجبات و دوری از گناه و نیکی به پدر و مادر و مردم در حد توان لازم و ضروری است برای مومن و وظیفه است.
خیلی ممنون از حاج آقا ارجمند به جهت درج متن های کلیدی و مهم.
در صورت امکان برنامه ای ساده برای چهل روز بندگی را هم در سایت درج نمایند با توجه به اینکه حاج آقای گرامی نکته سنج هستند به نظر برنامه ای خوبی خواهد شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
ممنونم.التماس دعا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک فرج
نقل قول کردن
+1 #2 خلیل 1401-09-02 12:25
درود خدا برسید عزیز. که دراین اوضاع که دل همه مومنین خوش نیست با سخنان سراسر نور وازدل برآمده موجب آرامش وتسلی خاطر مان میشود
وبا یادآوری انسان رابه مسیر خداوند هدایت می کند
نقل قول کردن
0 #1 سیدمهدی س 1401-09-02 07:42
تحلیل
به نظرحقیر برای مؤمنین واقعی، صرفا وارد بهشت شدن کفایت نمیکند،
بلکه کمال نهایی در نهایت امر، رسیدن به لقاءالله ودیدار با ذات اقدس باريتعالى می باشد.
لطفا دراین زمینه هم راهنمایی بفرمایید.

یاعلی.


سلام عليكم
بله
بهشت به تعداد ايات قران درجات بعضهم على بعض دارد


✅حقير به همان پشت در ورودى بهشت راضى هستم
مشروط به اينكه چند وقت يكبارچند دقيقه ببرند در اعلى عليين كه بهشت و ماواى امام حسين عليه السلام و على اصغر عليه السلام مي باشد وآنجا ساكن هستند از پشت در يك نگاهى به آنها بياندازم دو باره برگردانند همان پايين ترين درجه بهشتى پشت در ورودى بمانم تا نوبت ديدار بعدى بشود وبروم و امام حسين عليه السلام و فرزندانش را از پشت در ببينم
همين...
امضاء وتعهد (با اشك جارى وقلبِ درحال ايستادن) كه هيچ چيز ديگرى نخواهم
س.م.ر

❌واما نكته ديگر
آنچه عرض شد آرزوست حتى اگر عملى هم نشود به همين كه نامم را در صف عاشقان و شيفتگان و جانثارانش ثبت كنند هم راضى هستم مانند پيره زنى كه با چند دوك نخ در صف خريداران يوسف ع ايستاده بود وهنگامى كه ملامتش كردند كه برخى با كيسه هاى زر در نوبت خريد هستند وتو با چند دوك نخ در پاسخ گفت:
همين كه نامم در صف خريداران يوسف ع ثبت شود افتخار بزرگى برايم خواهد بود...
نقل قول کردن
© 1387/11/11 - 1402 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتz1111.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال