4

الله

بانماز به تمام مراتب عبوديت وبندگى وقرب حق تعالى مى رسيد، خاصه اگرنماز به جماعت باشدادامه...

در کتاب مستدرک و بحار از شهید ثانی در کتاب روض الجنان نقل کرد از کتاب امام و ماءموم تصنیف شیخ ابو محمد جعفر بن احمد القمی به سند خود از ابوسعید خُدری که گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل با هفتاد هزار ملک بعد از نماز ظهر نزد من آمدند. پس عرض کرد جبرئیل: ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم پروردگارت تو را سلام می رساند و دو هدیه برای تو فرستاده که به سوی هیچ پیامبری نفرستاده.

فرمود: آن دو هدیه چیست؟ عرض کرد: سه رکعت نماز وتر است و نماز پنجگانه در جماعت.

فرمود: ای جبرئیل، چیست ثواب آن برای امت من؟ عرض کرد: ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم وقتی که دو نفر بودند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 150 نماز. و اگر سه نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 600 نماز. و اگر چهار نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 1200 نماز. و اگر پنج نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 2400 نماز. و اگر شش نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 4800 نماز. و اگر هفت نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 9600 نماز. و اگر هشت نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 19200 نماز. و اگر نه نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 36400 نماز. و اگر ده نفر شدند، بنویسد خدا برای هر یک به هر رکعتی 72800 نماز. و اگر از ده نفر زیادتر شدند، پس اگر دریاهای آسمانها و زمین مرکب شوند و درختها قلم و جن و انس با ملائکه نویسنده شوند، قدرت ندارند که ثواب یک رکعت را بنویسند.

ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم یک تکبیر که مؤ من درک کند با امام، بهتر است برای او از شصت هزار حج و عمره. و بهتر است از هفتاد هزار مقابل دنیا و آنچه در دنیاست. و یک رکعت نماز که مؤ من با امام انجام دهد، بهتر است از صد هزار دینار که صدقه دهد آن را بر مساکین. و یک سجده که مؤ من با امام انجام دهد در جماعت، بهتر است از آزاد کردن صد بنده.


 

 

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

0 #3 359 1401-10-02 23:05
با عرض سلام و احترام

چندین سال پیش نیمه شبی مادربزرگم که خدا ایشان را
رحمت کنند به خوابم آمدند و گفتند مادرت کجاست یک کلید
دارم میخواهم به او بدهم اما هر چه میگردم مادرت را پیدا نمیکنم
گفتم نمیدانم گفتند یک دعای مستجاب دارم هر چه میخواهی بگو
تا برایت دعا کنم ، من حاجت خیلی مهمی داشتم که فکر میکردم
برآوردنش خیلی سخت است و با شرایط آن موقع ما خیلی هم سخت بود همان را خواستم و ایشان هم دستها را به سوی آسمان بالا برد و دعا کرد، حدود یکسال زمان برد و آن حاجت به طرز زیبایی مثل چیده شدن قطعات یک پازل برآورده شد...اما سوالم این است که ایشان از کجا می‌دانستند که یک دعای مستجاب دارند و هر دعایی که باشد برآورده میشود؟ تحت چه شرایطی میشود که از دنیارفتگان چنین مقامی پیدا میکنند؟


سلام عليكم
اين يك امر بسيار عادى است
جان انسان تا هنگامى كه در كالبدى كوچك بنام بدن محبوس است با چشم سر فقط ماده وظاهر را ميبيندومحسوسات را درك ميكند
و
فقط به دوطريق ميتواند از ظاهر و از ماده عبور كند و باطن را هم مشاهد كند
اول با تقوا وتزكيه نفس و اجتناب از معاصى وممارست در عبادت و ذكر، چشم دلش باز شود
دوم
همان انسان متقى پس از مرگ
باطن افراد را ببيند واز افكارشان باخبر شود
لذا اولياء الله از همان لحظه انتقال(مرگ) چشمشان باز و ازاد هستند
هرجا بروند و هر چه را ببينند
همين چند سال قبل دوست ٩٠ ساله بسيار متقى بنده اول صبح فوت كرده بود وهمان لحظه اول كه هنوز حقير از خواب بيدار نشده بودم خودش بنده ويكى ديگر از دوستانش را براى مراسم خودش دعوت كرد!
لذا
بايد سوال بفرماييد به چه دليلى برخى از اموات قدرت اين امور را ندارند
كه پاسخش برداشت معكوس از پاسخ فوق است كه عرض شد

الناس نيامُُ
اذا ماتوا انتبهوا
(اكثر)؟مردم خواب هستند(نمي بينتد)
و با مرگ بيدار مي شوند(بينا مى شوند)

خدا ياريتان كند
س.م.ر
نقل قول کردن
0 #2 مهربانی 1401-09-28 12:30
با سلام و احترام.
حاج آقا از محضرتون سوالی داشتم. آیا برای اصلاح مشکلات اخلاقی، مثلا مثل حسادت و تکبر و ... که عموما دچار هستیم، راهکار خاصی وجود دارد یا همین توجه به نماز و دقت بر روی اجرای احکامی که شرع واجب نموده می تونه انسان رو از رذایل اخلاقی پاک کند؟ و سوال دیگرم این هست که چرا خوارج با وجود اینکه ظاهر شریعت رو خوب رعایت کردند ولی نتوانستند عاقبت به خیر بشوند؟ و چه کنیم خدایی نکرده در انتخاب ها اشتباه نکنیم و سقوط نکنیم؟

سلام عليكم
پاسخ
اولى بله
دومى بصيرت نداشتند
سومى مشورت با اهلش
من شاور الرجال شاركها فى عقولها
نقل قول کردن
+1 #1 رضا 1401-09-26 15:35
باسلام لطفاسه رکت نماز وترراتوضیحات بفرمایید.الباقی که دررساله های مراجع بیان شدهودرموارد دیگرازباب نمازباتشکر ممنون.

-✅
سلام عليكم
خداى متعال ابواب نورُ على نوردر نماز را براى جنابعالى و دوستان مومنمان همراه در اين پايگاه باز و با نماز به سير وعروج به ملكوت عالم بقدر قابليت وظرفيت وجودى نائل آييد
اگر كسى به اينكه نماز معراج مومن مى باشد بيانديشد و نماز را در حقيقت اقامه نمايد قطعا ابواب ملكوتى برايش باز خواهد شد و از آنزمان است كه احساس زنده بودن و عبد بودن خواهد داشت و اين توفيق سرآغاز حياتى سراسر عشق به عظمت وزيبايي هاى معبود در جسم وجانش خواهد بود و با هر نماز پله هاى نورانى به سمت معرفت الله را طى ميكند و قبل از حيات طيبه در همين نشه حتى اگر بلحاظ مادى هم در فقر بسر ببرد لكن چنان زندگى نورانى وسراسر عشق به خداى خالق زيبايي ها خواهد داشت كه بهشتش ار همين نشئه آغاز مى شود و اين سند همان حقيقت است كه بهشت و جهنم در بطن همين عالم اند
واين عبوديت و اعمال خير و ايثار و محبت به خالق هستى و هر چه رنگ خدايى دارد مانند پدر و مادر و بتدگان خدا و اولياء الهى توفيقى مى باشد كه دنيا را برايش بهشت و خلاف آن دنيا را برايش به جهنم تبديل ميكند
و اين حقيقت هيچ ارتباطى با فقر و غناى مادى در عالم ندارد

✅واما سه ركعت آخر نماز شب
دو ركعت آن شفع است
كه در وكعت اول پس از حمد سوره ناس و در ركعت دوم پس از حمد سوره فلق خوانده مى شود
و يك ركعت وتر
كه پس از حمد سه مرتبه توحيد و يك مرتبه كافرون خوانده مى شود و سپس قنوت و هر دعايي كه البته توصيه شده چهل مومن هم دعا شود اگر وقت ضيق باشد فقط بگوييد
اللهم اغفر للمومنين والمومنات والمسلمين والمسلمات ...الخ

✅لكن مهم اين است كه بدانى در نيمه شب مقابل چه كسى ايستاده اى و با كه عشق بازى ميكنى كه حق تعالى فرمود:
مَن طَلَبَنی، وَجَدَنی و مَن وَجَدَنی، عَرَفَنی و مَن عَرَفَنی، أحَبَّنی و مَن أحَبَّنی، عَشِقَنی و مَن عَشِقَنی، عَشِقتُهُ. و مَن عَشِقتُهُ، قَتَلتُهُ و مَن قَتَلتُهُ، فَعَلَیَّ دیَتُهُ و مَن عَلَیَّ دیَتُهُ، فأنا دیَتُهُ.»

آن کس که مرا طلب کند می یابد، آن کس که مرا یافت می شناسد، آن کس که دوستم داشت به من عشق می ورزد، آن کس که به من عشق ورزید من نیز به او عشق می ورزم، آن کس که به او عشق ورزیدم کشته ام می شود و آن کس که کشته ام شود خون بهایش بر من واجب است و آن کس که خون بهایش بر من واجب است پس من خودم خون بهایش هستم.
در این حدیث قدسي که از معدود احادیثی است که لفظ عشق در آن آمده، مراحل عشق الهی و سیر و سلوک عرفانی در هفت مرحله تبیین شده که عبارتند از:
ـ طلب ـ یافتن ـ معرفت -محبت ـ عشق ـ شهادت ـ فنا

اللهم الرزقنا

س.م.ر
نقل قول کردن
© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال