4

سوال

چرا امام زمان (عج) با وجود تمام بی وفایی های مردم کوفه در زمان حضرت علی (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) باز به کوفه می روند و مقر حکومت خود را در آن جا قرار می دهند؟ چرا به یکی از شهرهای ایران نمی آید؟

پاسخ

اراده الهی به این تعلق گرفته که حکومت جهانی آن حضرت، به مرکزیت کوفه مستقر شود و خبر این مسئله را رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم داده است

در ثانی بی وفایی مردم کوفه در برهه ای از زمان مثلا در زمان امام حسین علیه السلام و امام علی علیه السلام دلیل بر این نیست که در همه برهه ها این مردم این گونه باشند.

امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت فرمود:

ولایت ما بر آسمان ها و زمین و کوه ها و شهرها عرضه شد و هیچ کدام ولایت ما را چون اهل کوفه قبول نکردند.

 ر.ک: همان، ص ۵۴۶، به نقل از بصائر الدرجات.

سوم این کI بر اساس روایات زیادی کوفه شهری مقدس معرفی شده است که خداوند به این نقطه از زمین نظر دارد.

▪️عبدالله بن ولید می گوید بر امام صادق ـ علیه السلام ـ وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از کجایید (اهل کجایید) ما گفتیم: از اهل کوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمین ها و شهری از شهرها که بیشتر از اهل کوفه به ما محبت داشته باشد.

ر.ک: قمی، عباس، سفینة البحار، دار الاسوه، چ سوم، ۱۴۲۲، ج۷، ص۵۴۴

حتی در برخی جاها قم با وجود اینکه پیروان اهل بیت در ان زیادهستند کوفه صغیره نامگذاری شده است. بسیاری از شخصیت های بزرگ شیعی از کوفه بوده اند.

اما نکته قابل توجه دیگر این است که در زمان امام حسین (ع) نیز کوفه شهر شیعیان اهل بیت بوده است. اما کسانی که از اهل کوفه به امام نامه نوشته ولی بعدها خلاف دعوت خود عمل کردند از عثمانی ها بوده اند که بعد از شهادت امام علی (ع) در بخش دیگری از کوفه سکنی داده شده بودند و همین گروه، عهد خود راشکستند و در کربلا حاضر شده اند اما شیعیان اهل بیت در آن زمان توسط ابن زیاد، محدود شدند و اجازه حضور و یاری حضرت به آن ها داده نشد و تنها کسانی چون حبیب و نافع و بریر، به زحمت توانستند از حلقه های امنیتی ابن زیاد عبور کرده و خود را به کربلا برسانند.

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال