4

بسم الله الرحمن الرحیم
بطون_قرآن_کریم
شئون_حضرت_قرآن


جاری شدن بطون و محقق شدن تأويل آیات حضرت قرآن ، همانند جاری شدن شمس و قمر است.
از حضرت باقر العلم اباجعفر محمد بن علی (علیه السلام) راجع به معنای حدیث «مَا مِنَ الْقُرْآنِ آيَةٌ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ» ( هیچ آیه ای از قرآن نیست که ظاهر و باطنی نداشته باشد) سوال شد. حضرت در شرح این روایت فرمودند:

⚪فَقَالَ ظَهْرُهُ تَنْزِيلُهُ وَ بَطْنُهُ تَأْوِيلُهُ
🔹️ظاهر آیه،‌ همان تنزیل آن است و باطن آیه همان تأویل آن است
🔸️مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَكُنْ
 برخی از بطون و تأویل آیات قبلا محقق شده و برخی هنوز جاری نشده است
يَجْرِی كَمَا يَجْرِی الشَّمْسُ‏ وَ الْقَمَرُ
این جاری شدن بطون و منکشف شدن تأویل آیه، همانند جریان خورشید و ماه در جریان است
⚪كَمَا جَاءَ تَأْوِيلُ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ يَكُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ كَمَا يَكُونُ عَلَى الْأَحْيَاءِ
آن زمان که تأویل آیه ای محقق گردد،‌ هم در مورد اموات و هم در مورد احیاء جاری می شود
قَالَ اللَّهُ‏ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ‏؛ نَحْنُ نَعْلَمُهُ
و خداوند عزوجل می فرماید: تأویل آن را جز الله و راسخون در علم نمی دانند ؛ ما (اهل بیت) تأویل آن را می دانیم

⊙بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج۱ ؛ ص۱۹۶
⊙تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۱۱
●بحار الأنوار  ؛ ج۳۵ ؛ ص۴۰۳
لذا تأویل و بطن آیات در مورد مردگان نیز محقق می گردد‌‌. از آنجا که حضرت قرآن، کل علم هستی است، رزقي که پس از حیات بر فردی جاری شود، محقق شدن بطن جدیدی از آیه حضرت قرآن است که در خصوص وی تأويل یافته است. لذا محقق شدن تأويل و بطون آیات، همچون گردش شمس و قمر، هم در مورد اموات و هم در خصوص احیاء، هر دو جاری است.
بنابراین حضرت قرآن ، حَیّ لا یَموت است، يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى‏.
@sharheser

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال