4

 

#فاطمیه_اول
#مقتل_الزهراء

#فإذا_جاءت_الطامة_الکبری
✨فَإِذا جاءَتِ‏ الطَّامَّةُ الْكُبْری
(سوره نازعات،‌آيه ۳۴)
🔘طامة الکبری، یکی از اسامی روز قیامت است. از آنجا که داهیة و عظمت أمر روز قیامت، بر تمامی امور دیگر غالب می شود، ذات اقدس اله آن روز را «طامّة» نامیده و چون عظیم ترین طامة می باشد، به صفت «کبری» متصف شده است.

فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الداهية التي تطمّ اي تعلو على سائر الدّواهي‏ الْكُبْرى‏ الكبرى التي هي اكبر الطامات

تفسير الصافي ؛ ج‏۵ ؛ ص٢٨٢
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج‏١٤ ؛ ص١۲۵
📚بحار الأنوار ؛ ج‏٧؛ ص۵۸

طامة از ریشه طمم است و از نظر لغوی دلالت دارد بر علوّ و تجاوز در تغطیة : یعنی غالب آمدن در پوشاندن شیء ای با شیء دیگر، به گونه ای که احاطه بر آن شیء، سبب هموار شدن آن با زمین گردد:

🔸️طمّ‏: أصل صحيح يدلّ على تغطية الشي‏ء للشي‏ء حتّى يسوّيه به الأرض أو غيرها
🔹️طمّ الأمر: إذا علا و غلب

بطن و حقیقت معنای «طامة الکبری» در فرمایشی از فرمایشات نورانی حضرت امیرعالَم، امیرالمومنین علی (علیه السلام) تبیین شده است؛ آنجا که فرمودند:

حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَكَانَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى، وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى‏ ما تَصِفُونَ‏

🕋هنگامی که رسول خدا (صلی لله علیه و اله و سلم) رحلت فرمودند، پس طامة الکبری اتفاق افتاد و از خداوند در این امر طلب یاری می کنم.

📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۸۴

◼و در نقلی دیگر بیان شده که چون امیرالمومنین علی (علیه السلام) از علت گریه حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) سوال فرمود، پیامبر اکرم در پاسخ فرمودند:

⚪قَالَ أَبْكِي لِضَغَائِنَ فِي صُدُورِ قَوْمٍ لَنْ تَبْدُوَ لَكَ إِلَّا مِنْ بَعْدِي قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ تَصْبِرُ فَإِنْ لَمْ تَصْبِرْ تَلْقَ جَهْداً وَ شِدَّةً

⚪ای علی! بر کینه های این قوم که در سینه ها حبس کرده اند گریه می کنم که پس از من، این کینه ها را بر تو ظاهر و آشکار می سازند؛ ای علی! پس صبر کن

◻سپس امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند:

🔘..حَتَّى قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ فَكَانَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى فَلَمْ أَزَلْ مُحَاذِراً وَجِلًا أَخَافُ أَنْ يَكُونَ مَا لَا يَسَعُنِي فِيهِ الْمُقَامُ فَلَمْ أَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلَّا خَيْراً حَتَّى مَاتَ عُمَرُ

▫️هنگامی که رسول خدا (صلی لله علیه و اله و سلم) رحلت فرمودند، پس طامة الکبری روی داد و من از آن پس همواره خائف بودم از اینکه طاقت و توان تحمل آنچه که روی داده را نداشته باشم؛ اما به حمد خداوند جز خیر ندیدم، تا آن زمان که ملعون اول هلاک گردید

📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۲۱
📚بحار الأنوار  ج‏۴۱ ؛ ص۴
✅لذا «طامة الکبری» دلالت دارد بر آنچه که پس از رحلت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) رخ داد. آن رویداد عظیمی که امیرالمومنین علی (علیه السلام) تاب و توان تحمل آن را نداشت، جسارت هایی بود که بر حضرت ناموس الهی صدیقة الکبری فاطمة الزهراء (علیها السلام) وارد آمد.


🔘سرکشی و طغیان ملعون ثانی بر حضرت انسیة الحوراء فاطمة الزهراء (علیها السلام) همان قیامت کبرایی بود که خداوند عزوجل در بطن این شریفه به آن اشاره می نماید:

🔥آن زمان که طامة کبرای اتفاق افتاد، یعنی آن زمان که دست ناپاک رِجس دومی ملعون بر وجه حضرت جمال الهی (علیها السلام) نشست.
👋آن دستی که بر عصمت کبرای الهی بلند شد و سیلی که بر وجه حضرت مشکات نور الله سایه انداخت ،‌ طامة الکبرایی بود که عظمت مصیبش بر تمامی مصائب عالَم غالب گردید.


@sharheser

 

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال