4

 

فاطمیه اول

مقتل الزهراء , خطبه مفاخره
انا_الکوکب_الذی_یلمع


قالَتْ مولاتنا فَاطِمَةُ (سلام الله علیها) :
أنَا الْكَوْكَبُ الَّذِي يَلْمَع‏
و من کوکب درخشنده هستم

الفضائل لابن شاذان القمي ،خطبه مفاخره ،صص ۸۰ تا ۸۲

اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ
(سوره نور، آيه ۳۵)
حضرت صادق الائمه (علیه السلام) در تفسیر «کوکبّ درّی» ذیل شریفه ۳۵ سوره مبارکه نور فرمودند: 
صفت «درّی» در عبارت «کوکبّ درّی» اشاره دارد به خصوصیت لامع بودن و نورافشانی کوکب: مضي‏ء متلألئ مثل كوكب.. منسوب إلى الدّرّ.. فإنّه يدفع الظّلام بضوئه.. من لمعانه، تفسير كنز الدقائق ج۹ ؛ ص۳۰۱
یکی از اسامی و القاب حضرت خاتون صدیقة الکبری (سلام الله علیها) «زهراء» است که این نام ایشان در ارتباط است با شأن «کوکب درّی» بودن ایشان. چنانکه وقتی از حضرت صادق الائمه (علیه السلام) در خصوص وجه تسمیه ام الائمه فاطمة (علیها السلام) به «زهراء» سوال شد، آن حضرت در پاسخ فرمودند:
لأنها كانت إذا قامت في محرابها زهر نورها لأهل السماء كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض.
از آنجا که هر گاه در محراب عبادت می ایستادند نور ایشان بر اهل آسمان نور افشانی می کرد، همچنان که نور کوکب بر اهل زمین ، نور افشانی دارد، آن حضرت «زهراء» نامیده شد

معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص۶۴
علل الشرائع ؛ ج۱ ؛ ص۱۸۱
و نیز در روایتی دیگر در بیان این وجه تسمیه فرمودند: يراها أهل الجنة كمايرى أحدكم الكوكب الدري الزاهر في افق السماء ، فيقولون:هذه الزهراء لفاطمة
بهشتیان در بهشت، نور حضرت زهراء (علیها السلام) را به صورتی که شما کوکب درّی زاهر (درخشان) را در آسمان می بینید، می بینند و با خود می گویند: این درخشش ، از آنِ فاطمه (سلام الله علیها) است.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)؛ ج۳ ؛ ص۳۳۰
بحار الأنوار ؛ ج۴۳ ؛ ص۱۶
زهور زهرایی حضرت خاتون فاطمة الزهراء (علیه السلام) که تنها بر حضرت امیر عالَم امیرالمومنین علی (علیه السلام) رخ می داده است، یکی دیگر از وجوه تسمیه ایشان به «زهراء» می باشد. مطابق فرمایش حضرت امام حسن العسکری (علیه السلام) حضرت خاتون عالَم بر حضرت امیرعالَم سه بار در شبانه روز ، زهور داشته اند که یکی از این زهورات، زهور همچون «کوکب درّی» بوده است.
كان وجهها يزهر لامير المؤمنين من أول النهار كالشمس الضاحية ، و عند الزوال كالقمر المنير وعند غروب الشمس كالكوكب الدري.
مادرمان بدین دلیل «زهراء» نامیده شد که وجه ایشان در ابتدای روز همچون شمس ضاحیة (خورشید روشن) بر امیرالمومنین علی (علیه السلام) زهور و نورافشانی داشته است؛ و در هنگام ظهر همچون قمر منیر (ماه نورانی) و در زمان غروب همچون کوکب درّی.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۳ ؛ ص۳۳۰،بحار الأنوار ؛ ج۴۳ ؛ ص۱۶
زهور وجه حضرت خاتون فاطمة (علیها السلام) که در هنگام غروب به رنگ سرخ بوده، همان زهور همچون کوکبّ درّی بر حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بوده است. این نور سرخ، نور وجودی حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بود که در وجه حضرت مادر، نورافشانی داشت. حضرت صادق آل محمد (علیهم السلام) در این خصوص فرمودند:
فإذا كان آخر النهار وغربت الشمس احمر وجه فاطمة فأشرق وجهها بالحمرة.. فلم يزل ذلك النور في وجهها حتى ولد الحسين فهو يتقلب في وجوهنا إلى يوم القيامة في الائمة منا أهل البيت إمام بعد إمام
در آخر روز و هنگام غروب، درخشش نور وجه مادرمان بر امیرالمومنین علی (علیه السلام) به رنگ سرخ بود که این سرخی همواره در وجه مادرمان بود تا آن زمان که امام حسین (علیه السلام) متولد شد و سپس این نور به هر یک از ما ائمه (علیهم السلام) انتقال یافت
بحار الأنوار ، ج۴۳ ص: ۱۱
معنای الاخبار ص ۶۴
لذا حضرت خاتون صدیقه طاهره (سلام الله علیها) زهوری همچون کوکب درّی و به رنگ سرخ بر حضرت امیر عالَم علی (علیه السلام) داشته اند و لذا در فرازی از خطبه مفاخره یکی از شئونات ذاتی خویش را کوکب لامع (درخشان) معرفی نمودند:«
انا الکوکب الذّی یلمع»
رساله شرح سر_س.م.ر

@sharheser

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال