4

فاطمیه
مقتل الزهراء(سلام الله علیها)

بخش سوم
فإذا جاءت الطامة الکبری

حضرت صادق الائمه (علیه السلام) قیامت کبرای لطم بر خدّ حضرت ناموس الهی و شکسته شدن گوشواره بر اثر شدت ضربه را اینگونه توصیف نمودند:
فَخَرَجَتْ وَ الْكِتَابُ مَعَهَا فَلَقِيَهَا عُمَرُ فَقَالَ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ مَا هَذَا الْكِتَابُ الَّذِي مَعَكَ؟
...فَرَفَسَهَا بِرِجْلِهِ وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ‏ ..
مادرمان از نزد  ملعون ثانی خارج شد در حالی که آن ملعون، نامه فدک را امضاء کرده بود (تا فدک را پس از غصب شدن به حضرت فاطمة برگردانند) در این زمان ملعون اول به مادرمان برخورد کرد و گفت: ای دختر محمد! این چیست؟
پس لگدی با پای خود به مادرمان زد ، در حالی که آن حضرت به فرزندی باردار بود که نامش «محسن» بود ؛ پس محسن سقط شد؛ سپس سیلی بر صورت مادرمان زد، کأن اکنون می بینم که گوشواره ای که در گوشش بود، شکسته شد

📚الإختصاص ؛ النص ؛ ص۱۸۳
و حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه واله و سلم) در آخرین ساعات عمر شریفشان به این مصیبت عظمی اشاره نموده، بر آن گریستند و فرمودند:
أَبْكِي مِنْ .. لَطْمِ فَاطِمَةَ خَدِّهَا
می گریم بر سیلی که بر صورت فاطمة (سلام الله علیها) می زنند!

📚بحار الأنوار ؛ ج‏۴۴ ؛ ص۱۴۹
طامة الکبرای ذوات مقدسه آل الله (علیهم السلام)، همان جسارت های شیطان مطلق ، ملعون ثانی بر حضرت حجة الله علی الحجج، أم الائمه و أم ابیها فاطمة الزهراء (علیها السلام) است که حضرت صادق (علیه السلام) از آن به اصل روز عذاب، تعبیر فرمودند:
و لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْعَذَاب
هیچ روزی چون روز مصیبت ما در کربلا نیست، اگرچه روز سقیفه و آتش زدن درب خانه حضرت أميرالمؤمنين و فاطمة و حسن و حسین و  زینب و أم کلثوم و فضه و قتل حضرت محسن بن علی (علیهم السلام) با ضرب لگد، بزرگ تر و سخت تر و جانگدازتر بود، چرا که اصل روز مصیبت ماست 
📚عوالم العلوم و المعارف، ج ‏۱۱، ص ۵۶۷
📚نوائب الدور، ج ۳،ص۱۹۴
📚الهداية الکبری،ص۴۱۷
داهیة و بلیة ای که عظمت آن بر تمامی دواهی غالب است ، سرکشی و طغیان بر حضرت ناموس و جمال الهی بود که از شدت عظمت آن ، غضب الهی به ظهور رسید و جهنم از آن سیلی خلق گردید. چنانکه حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) مکررا فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاكِ
اي فاطمة، خداوند با غضب تو، غصب می‌نماید

📚بحار الأنوار، ج‏۳۰، ص: ۳۵۳
جسارت هایی که به ساحت قدسية ی رحمت مطلقه و رحمت ربّ العالمینی حضرت أم ابیها فاطمة الزهرأ (علیها السلام) شد، سبب گردید غضب الهی بارز و ظاهر گردیده و جهنم خلق شود.
چرا که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده بودند:
«لَوِ اجْتَمَعَ‏ النَّاسُ‏ عَلَى حُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام لَمَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّار» : اگر تمامی خلق بر محبت امیرالمومنین علی (علیه السلام) جمع می شدند، جهنم هیچ گاه خلق نمی شد.
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ ج‏۱ ؛ ص۹۹
📚بحار الأنوار ،ج۳۹،ص۲۴۸
لذا در آیات بعدی همین شریفه به بروز و ظهور جهنم اشاره شده است:
فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى‏ 

 يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعى‏

 وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرى
آن زمان که طامة الکبری رخ دهد، انسان به آنچه کرده متذکر گردیده و جهنم برای هرآنکه قوه بصیرت داشته باشد، بارز می گردد
(سوره نازعات،آیات ۳۴ تا ۳۶)
بنابراین حقیقت و بطن «طامة الکبری» به جسارت های ظلمت مطلق ، دومی ملعون، بر حضرت عصمت و جمال کبرای الهی ، انسیة الحوراء فاطمة الزهراء (علیها السلام) دلالت دارد.
@sharheser

 

نوشتن دیدگاه


١- بلحاظ قانونی هر فرد مسئول محتوای نظر ارسالی خود است ،که از طریق قانون با آی پی شناسایی و پيگيرى می شود

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

© 1387/11/11 - 1403 islamicworld.ir  تمام حقوق مادی و معنوی برای پایگاه نشر معارف قرآن و ولایتislamicworld.ir محفوظ است.
Template Design:Akin Group
کانال